Wednesday 27 February 2013

Buku: Ibu Melayu Mengelilingi Dunia


Buku yang memperkenalkan saya kepada buku ini ialah Kembara Sastera Nisah Haron, dan buku ini buat saya terus bermimpi dan memasang cita-cita dengan penuh cinta. Saya baca ulasan buku ini terlebih dahulu (SINI dan SINI) sebelum memiliki dan membacanya, agar saya tidak terlalu gelojoh ketika membaca kisah pengembaraan ibu melayu ini.

Sejujurnya saya kagum dengan pengorbanan seorang isteri dan ibu demi mengejar sebuah impian. Saya pasti redha suaminya dan sokongan keluarga adalah inspirasi utama untuk berjauhan dengan anak-anak yang masih kecil. Puisi yang ditulis di awal penulisannya begitu indah sekali, khasnya buat suami tercinta.

Tidak dapat bayangkan jika pengangkutan utama pada zaman kini adalah kapal laut dan keretapi, pasti lebih banyak tempat yang boleh dijelajahi, rakan taulan baru yang boleh dikenali, dan pengalaman yang tidak boleh dijual beli. Tetapi persoalannya, masih adakah? Jika ada, saya benar-benar mahu rasa dan alaminya sendiri.

Buku ini dibahagikan kepada empat bahagian. Bahagian pertama mengumpulkan catatan hati dan pengalaman penulis dari rumah melalui Singapura-Pulau Pinang-Ceylon-Bombay-Aden-Terusan Suez-Port Said menuju ke London.

Bahagian kedua adalah sekitar pandangan penulis terhadap kota London. Penulis bukan sahaja mencatatkan informasi berkaitan lokasi yang telah dikunjunginya, tetapi juga pandangan peribadi beliau tentang budaya barat yang dilihat berbeza dengan budaya Melayu (sebelum Merdeka). Memang benar ada beberapa sudut positif dari Barat yang diketengahkannya, malah sudut negatif juga telah dinilai agar tidak menjadi ikutan dan merosak nilai-nilai ketimuran. Di antara isi berguna yang dapat saya simpulkan dari pandangan rasional beliau untuk direnungkan bersama ialah:

1. Usah hidup bergantung kepada orang lain, tetapi berusahalah dengan menggunakan kebolehan sendiri. (Rujuk hal. 55)

2. Usah meniru gaya hidup Barat yang bebas, tapi tirulah semangat dan kecekalan mereka melaksanakan tanggunggjawab. (Rujuk hal. 75-76)

3. Semakin ramai oang yang suka berkorban, semakin teguh dan makmurlah sesuatu negeri itu. Tetapi pengorbanan itu mesti suci dan luhur. (Rujuk hal. 99-100)

Manakala bahagian ketiga pula ialah perjalanan penulis melawat beberapa institusi pendidikan. Saya sangat tertarik apabila diceritakan bahawa Bahasa Melayu adalah pelajaran wajib lulus di Kirkby College. Pelajar Melayu keluaran kolej ini layak untuk menjadi guru di mana-mana Sekolah Inggeris di Tanah Melayu. Saya terjumpa sebuah blog yang mengumpulkan gambar-gambar lama bekas pelajar kolej tersebut di SINI.

Bahagian terakhir ialah berkaitan dengan sosiobudaya masyarakat di England. Penulis memberi fokus kepada aspek perkahwinan, penceraian, dan kekeluargaan di Barat dan perbezaannya dengan budaya Melayu. Selain itu, penulis juga menyentuh hal-hal berkaitan cukai dan khidmat kesihatan, dan diakhiri dengan cerita pengalamannya bekerja di Pine Wood Studio, London.

Nota sampingan:

Ketika membeli buku ini di Ekspo Buku Islam 6, Putarajaya, saya berpeluang untuk berkenalan dengan Editor buku ini. Beliau menceritakan pengalamannya berjumpa sendiri dengan penulis sebelum menerbitkan buku ini di bawah terbitan Institut Terjemahan & Buku Malaysia. Gambar-gambar yang dilampirkan di dalam buku cetakan terbitan semula ini dikumpulkan sendiri oleh beliau bersama penulis, dan mencatat beberapa info tambahan berkaitan gambar. Tentunya ia adalah pengalaman yang sangat berharga buat pembaca. Kerana saya pasti gambar-gambar tersebut mempunyai kenangan tersendiri dan kuasa berbicara yang lebih baik. Yang paling menarik ialah ada diskaun kepada semua pembeli buku terbitan ITNM. Kunjungi ekspo tersebut sehingga hujung minggu ini.


Selamat membina cita-cita~!

No comments:

Post a Comment