Friday 30 January 2015

Rotan & Ilmu Keibubapaan

Bismillahirrahmanirrahim

Siapa kata saya tidak pernah dirotan? Emak adalah seorang yang tegas dan karakter beliau sangat berbeza dengan ayah yang tenang dan cool. Tetapi seingat saya, kenangan dirotan ialah satu memori yang mengingatkan bahawa setiap kesilapan pasti ada hukuman. Yang berbeza ialah bagaimana hukuman tersebut dilaksanakan.

Kini di Malaysia, isu rotan menjadi satu isu sensitif yang boleh dikenakan tindakan undang-undang. Terbaca status seorang di FB, dia berkata isu ini sengaja memecah-belahkan masyarakat sehingga terbentuknya dua aliran: Rotaniyyah dan Anti-Rotaniyyah. Ada juga berpendapat bahawa mencegah rotan bermaksud telah melanggar hukum Islam kerana telah termaktub di dalam hadith bahawa rotan dibenarkan sekiranya anak tidak menunaikan solat. Tetapi saya berpendapat bahawa "rotan" perlu diberi definisi yang jelas agar kekeliruan ini tidak bertambah besar. Adakah ia bermaksud mendera, menghukum, mendidik atau sebaliknya.

Pada zaman serba moden ini, saya yakin ibu bapa semakin terdedah dengan pendidikan anak yang mementingkan aspek psikologi. Sebagai bakal ibu, penting buat saya dan suami memenuhi minda dan dada kami untuk menitik-beratkan soal pendidikan awal kanak-kanak. Oleh yang demikian, tulisan ini adalah peringatan kepada diri sendiri untuk membuat persediaan sebelum memasuki dunia penuh tanggungjawab. Beberapa buku berikut adalah senarai wajib baca untuk 2015:

Child Education in Islam, Abdullah Nasih Ulwan
A Guide to Parenting: From an Islamic Perspectives, Abdullah Bari
Mama PHD: Women Write about Motherhood and Academic Life
How to Talk so Kids Will Listen & Listen so Kids will Talk, Adele Faber & Elaine Mazlish


**Menghitung hari :)

No comments:

Post a Comment