Monday 26 November 2018

Wacana Buku



Ahamdulillah Ahad lepas saya berpeluang berkongsi tentang sebuah buku yang banyak manfaatnya buat kaum Hawa. Ia juga wajar dibaca oleh kaum Adam memandangkan hidup ini adalah untuk melengkapi antara lelaki dan juga perempuan, terutama dalam kehidupan yang diikat menjadi sebuah perkahwinan.

Ia sebuah perkongsian bagi mengupas dengan lebih lanjut tentang buku tulisan Abdullah Abdul Rahman, seorang ulama Melayu yang berasal daripada Johor. Buku tersebut telah saya ulas secara ringkas dalam pertandingan yang telah dianjurkan oleh penerbit buku, dan telah terpilih sebagai salah seorang daripada pemenang.

Tertulis ulasan buku sebagaimana yang berikut:

Risalah Seruan Kepada Jenis Yang Lembut Perempuan-Perempuan


Edisi pertama buku ini telah dicetak dan dikeluarkan oleh Jamiliyah Press, Muar, Johor pada tahun 1939. ‘Abdullāh ‘Abdur-rahmān menyatakan di dalam pengenalan buku ini bahawa karya ini sebenarnya adalah terjemahan kepada tulisan Sayyid Muḥammad Rashīd Riḍā yang telah dikarang dalam bahasa Arab dengan tajuk asalnya ialah Nidāˊ ilā Jins al-Laṭīf atau Huqūq al-Nisāˊ fī al-Islām. Ia juga telah diterjemahkan kepada pelbagai bahasa, dan buku ini adalah satu-satunya terjemahan dalam bahasa Melayu.


Naskhah asal buku ini dijadikan bentuk digital dan disimpan di Perpustakaan Sri Lanang, UKM dalam keadaan yang baik. Ini dinyatakan oleh penerbit di permulaan buku sebagai menghargai kewujudan naskhah asal yang boleh dirujuk sekiranya perlu. Buku ini mengandungi 32 bab, dimulai dengan bab pengenalan yang ditulis oleh ‘Abdullāh ‘Abdur-rahmān sendiri, diikuti dengan kata aluan oleh ‘Abdu’l-Majid Qurshi, dan juga pendahuluan buku sebelum bab pertama.

Antara kandungan penting buku ini ialah kedudukan perempuan yang tidak berbeza dengan lelaki dan hak-hak perempuan dalam pelbagai aspek kehidupan. Buku ini mengangkat martabat perempuan dengan mengiktiraf bahawa perempuan juga berhak mempunyai kebebasan memilih dan berperanan sebagai pendamping bagi kaum lelaki. Ia juga mengandungi hal-hal berkaitan perkahwinan, seperti nushuz dan poligami, dari pelbagai perspektif. Beberapa pandangan tokoh Barat juga dipetik bagi membicarakan tentang sejarah, hak dan peranan perempuan dalam tamadun mereka yang boleh dibandingkan dengan tamadun Islam.


Tahniah kepada Akademi Jawi Malaysia atas usaha murni menerbitkan karya ini dalam tulisan rumi, disertakan juga dengan naskhah jawi yang asal. Tahniah juga kerana menganjurkan wacana buku seperti ini, dan terima kasih untuk peluang ini.

Ada rezeki, kita bertemu lagi, InsyaAllah!


No comments:

Post a Comment