Thursday 7 September 2017

Bersalin di dalam dan luar negara




Catatan kali ini merupakan pandangan dan pengalaman peribadi setelah merasai dua pengalaman yang berbeza: melahirkan anak di dalam dan luar negara. Anak sulung saya dilahirkan di Birmingham Women's Hospital, UK dan anak kedua saya dilahirkan di Hospital Putrajaya, Malaysia.

Image result for women's hospital in birmingham
Birmingham Women's Hospital (sumber gambar dari SINI)

Hospital Putrajaya (gambar peribadi)

1. Pendaftaran Hospital

Pilihan untuk hospital boleh dibuat ketika pemeriksaan kandungan, dan saya memilih Hospital Putrajaya kerana jaraknya yang lebih dekat daripada rumah berbanding hospital yang lain. Saya tidak memilih FPP (full patient payment) untuk mendapat layanan lebih esklusif seperti hospital swasta kerana saya mahu mendapat pengalaman di hospital kerajaan sebagaimana di Birm dulu. Di sana, hospital terlalu dekat dengan rumah dan saya tidak perlu memilih hospital lain. 

2. Pakaian Hopital

Di Malaysia, pakaian hospital berwarna pink disediakan dan ditukar setiap hari. Saya menyesal kerana tidak bertanya kepada kakak ataupun kawan kerana saya membawa baju yang banyak sebagai persalinan di hospital. Pakaian hospital tidak disediakan di UK dan anda bebas memakai apa sahaja mengikut keselesaan masing-masing.

3. Staf Hospital (Lelaki dan Perempuan)

Tentunya staf wanita adalah lebih banyak di kebanyakan hospital mahupun di Malaysia atau di UK. Kebetulan, ketika saya masuk wad di Birm dua tahun lalu, staf yang menyambut saya ialah lelaki dan saya meminta jasa baik beliau untuk menukar kepada staf wanita atas alasan agama. Alhamdulillah mereka memahami dan tiada masalah selepas itu. Tetapi doktor yang melakukan c-sec ialah lelaki. Alhamdulillah di Putrajaya, saya berhadapan dengan semua staf dan doktor wanita termasuklah ketika c-sec. Doktor lelaki hanyalah staf yang berjaga malam ketika hari pertama saya ditahan wad dan saya boleh menjaga aurat saya dengan baik.

4. Bilik wad

Mengikut kelayakan jawatan, saya sepatutnya boleh mendapat 1 bilik dua orang untuk lebih selesa, tetapi sayangnya wad penuh dan bilik saya dimuatkan untuk 4 orang. Tetapi ini adalah pengalaman yang sama juga ketika di Birm dahulu. Di Birm, saya diubahkan ke wad yang berbeza hampir 4 kali dan dapat merasa pengalaman yang berbeza. Ini adalah kerana tempoh saya di hospital Birmingham adalah selama 6 hari berbanding 3 hari sahaja di Putrajaya.

5. Makanan Hospital

Di Malaysia, tiga kali makanan dihidangkan: sarapan, makan tengahari dan malam. Makanan berat selalunya bubur setiap hari berserta lauk yang berbeza-beza samada ikan atau ayam, dan kesemua makanan dihantar kepada pesakit. Sama juga di Birm, tiga kali hidangan tetapi setiap hari adalah berbeza dan disediakan dessert yang enak belaka. Sebagai contoh: pasta, macaroni cheese, fish fillet, dan saya memilih makanan untuk vegetarian. Alhamdulillah tiada isu tidak halal, cuma pesakit perlu mengambil makanan sendiri dan memulangkan pinggan kotor ke tempat asal.

Bubur adalah menu utama di hospital putrajay tetapi lauknya bertukar-tukar

Antara contoh makan malam di Birmingham: menu adalah berbeza pada setiap waktu makan

6. Caj Hospital

Tiada caj yang dikenakan ke atas saya mahupun di Putrajaya ataupun Birm. Ini kerana saya mempunyai GL (guarantee letter) sebagai pekerja kerajaan, dan visa yang sah sebagai pelajar universiti di Birmingham. 


7. Rawatan Susulan selepas Discaj

Beberapa ubat diberikan selepas discaj daripada hospital termasuklah ubat tahan sakit, paracetamol dan lain-lain di Putrajaya dan Birm. Tetapi pengalaman c-sec yang pertama di Birm, saya diberikan ubat cucuk cairkan darah dan suami menjadi doktor sementara untuk menyuntik saya di bahagian perut selama sebulan. Ubat ini tidak diberikan kepada saya selepas discaj dari hospital putrajaya kerana menurut doktor yang bertugas, ia tidak perlu.

8. Jururawat datang ke rumah

Di Birm, ada midwife bertugas yang datang ke rumah untuk menimbang berat bayi dan melihat luka kesan c-sec serta bertanya sekiranya terdapat masalah. Seingat saya, ada beberapa hari sahaja yang dia akan datang pada hari yang berbeza. Saya sangkakan ianya sama di Malaysia, rupa-rupanya jururawat akan melawat ke rumah sebaik sahaja discaj sehinggalah hari ke sepuluh, seterusnya hari ke-15 dan hari ke-20. Dan semua rekod dicatat di dalam buku khas.


Saya akui kedua-dua pengalaman ini memberi rasa yang berbeza. Ada yang lebih baik dan ada juga yang sama sahaja. Kesimpulannya ia terletak kepada kita yang boleh menerima kekurangan dan kelebihan antara satu sama lain. Saya melihat bahawa perkhidmatan hospital di Malaysia semakin baik dan tiada lagi jururawat yang dilaporkan memberi layanan negatif kepada pesakit seprti dahulu. Alhamdulillah saya berhadapan dengan mereka yang sangat positif dan baik hati. Sama juga ketika di Birm dahulu, mereka semuanya baik dan sangat membantu apabila saya langsung tidak mempunyai pengalaman melahirkan anak. Untuk anak yang kedua ini, saya lebih bersedia dan menggunakan pengalaman lalu sebagai petunjuk.

Untuk yang ketiga nanti, jika ada rezeki lebih, saya mahu merasa bersalin di hospital swasta pula untuk melihat apa pula perbezaan di hospital kerajaan dan swasta. InsyaAllah tiga tahun lagi! hehe..


No comments:

Post a Comment