Monday 13 July 2020

Hero Ketiga

Alhamdulillah

Tidak ku sangka, kini saya ibu beranak tiga. Ketiga-tiganya hero dan lelaki wira yang bakal menjaga ibu dan ayahnya ketika dewasa kelak.

Perjalanan mengandungkan anak ketiga ini penuh cabaran yang brbeza. Setiap anak pasti akan ada kenangan unik yang tersendiri. Jika dulu ketika mengandungkan Afeef pada tahun 2014, saya masih muda dan bertenaga, agak berbeza sungguh kali ini pada tahun 2020.

Menyebut tahun 2020, tahun ini sangat berbeza dengan ujian COVID 19 yang menyerang seluruh pelusuk dunia. Kawalan pergerakan telah dilaksankan bermula 18 Mac 2020 sehingga kini tetapi telah dilonggarkan sedikit dengan mematuhi SOP yang ditetapkan. Saaya dan suami bekerja dari rumah, anak2 juga tidak bersekolah sehinggalah taska dibuka semula pada 1 Julai. Hampir tiga bulan berada di rumah dan kenangan ini pastinya tidak akan dilupakan sehingga bila-bila.

Seronoknya saya merasa lah juga letihnya menjadi suri rumah, tukang masak, cikgu anak--anak disamping membuat tugasan pensyarah. Tetapi yang tidak seronoknya apabila sudah ada tarikh untuk menyerah diri ke hospital, saya dikehendaki menjalani ujian covid kerana menginap di kawasan zon kuning. Seterusnya ditahan terus di hospital. 

Dijadualkan tarikh pembedahan pada 26 Jun, saya masuk wad pada 24 Jun di Hospital Serdang. Ianya pengalaman baru kerana sebelum ini saya bersalin anak kedua di Hospital Putrajaya. Terlalu panjang cerita untuk dikongsikan kenapa saya tidak melahirkan anak pada 26 Jun, tetapi pada 27 Jun. Biarlah hanya saya yang tahu dan rasa betapa pahitnya kenangan tersebut sehingga saya tak mampu mengulangnya walau di kotak memori sahaja.

Setelah pembedahan pun, ianya memori menakutkan untuk saya imbas semula. Tanpa suami, saya tidak sekuat ini. Tanpa anak-anak, saya mungkin akan sugul sepanjang masa. Tanpa Tuhan, saya bersyukur masih hidup sehingga kini. Alhamdulillah.

Nak berkongsi dengan mencatat sahaja pun hampir sahaja air mata ini berjujuran, tetapi saya simpan air mata ini kerana biarlah dengan apa yang berlalu. Semoga Allah ampuni dosa-dosa saya.

27 Jun 2020 - Hospital Serdang

Hero ketiga ini diberi nama ARFAN bin Mohd Firdaus.
Alhamdulillah sudah hari keenam belas hari ni. Tetapi Allah masih uji kami berdua. 
Arfan masih dengan kuning sehingga telah masuk fasa prolonged jaundice kerana telah lebih dari dua minggu. Dan saya dengan sedikit komplikasi yang saya belum kuat untuk kongsikan kepada sesiapa melainkan suami. Doakan kami sembuh dan dijauhkan daripada segala bentuk penyakit dan ujian.

Sekalung penghargaan saya dedikasikan buat suami tersayang. Kali ini dia yang menjaga anak, menjaga saya, menjadi segala-galanya buat kami (tukang masak, tukang kemas, tukang bawa kereta dll). Tak mampu saya balas jasa budi suami yang mengambil cuti agak lama kali ini ditambah dengan membawa kerja buat dari rumah juga pada waktu siang. Kata suami: "Ada anak tiga ni, busy sungguh rasanya."

Terima kasih sayang atas kasih sayang ini. Semoga Allah beri ganjaran terbaik buat Abang dan beri kebahagiaan buat keuarga kita di dunia dan akhirat sana.

Alhamdulillah, semoga anak-anak kita penjadi penyejuk mata dan saham terbaik buat kita kelak.

Amin


No comments:

Post a Comment