Monday 28 October 2013

Satu Jam Ke Belakang

Musim panas sudah berlalu.

Angin bertiup kencang dan daun-daun pun berguguran.

Musim luruh ini saya menyaksikan kejadian alam yang mengasyikkan. Pokok mewarnakan diri mereka sendiri. Dari hijau, bertukar merah, kuning, oren dan akhirnya gugur kekeringan. Saya boleh simpulkan bahawa Tuhan adalah Pencipta warna terhebat dan Perancang segala sesuatu.




Detik 27 Oktober saya alami satu perkara baru apabila waktu berundur satu jam ke belakang. Ia bermakna jarak waktu UK dan Malaysia bukan lagi tujuh jam tetapi lapan jam. Ini juga adalah keajaiban yang Tuhan ciptakan di negara-negara yang mengalami empat musim. Sejuk sudah menggigit tulang dan dengarnya salji akan mencium bumi tidak lami lagi.

Dan detik-detik ini, saya sangat merindui matahari dan hangat tanah tumpah Malaysia.

Sesungguhnya segala perasaan kagum kepada ciptaan alam hanyalah selayaknya ditujukan kepada Pencipta yang terhebat agar kita semua termasuk dari kalangan orang-orang yang bersyukur.


Allah SWT berfirman: "Katakanlah (Wahai Muhammad): "Perhatikan dan fikirkanlah apa yang adadi langit dan di bumi dari segala kejadian yang menakjubkan, Yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaan-Nya). Dalam pada itu, segala tanda dan bukti (yang menunjukkan kekuasaan Allah), dan semua Rasul (yang menyampaikan perintah-perintah Allah dan memberi amaran), tidak akan memberi faedah kepada orang-orang yang tidak menaruh kepercayaan kepada-Nya." (Surah Yunus: 101)

No comments:

Post a Comment