Monday 26 January 2015

Couchsurfing: Medan Memberi & Menerima

Terima kasih yang tidak terhingga kepada Zikri Khair kerana memperkenalkan satu laman web yang memberi peluang untuk menambah kenalan baru daripada seluruh pelusuk dunia, dengan menawarkan atau mencari penginapan secara percuma tanpa sebarang bayaran. Aplikasi tersebut diberi nama Couchsurfing di mana ada dua istilah penting yang digunakan: host dan surf

Host akan menerima pelawaan surfer yang ingin menginap dalam tempoh tertentu dan mempunyai hak sama ada untuk menolak atau memberi penginapan secara percuma. Malah host juga dibenarkan untuk mempelawa mana-mana surfer yang membuat permintaan secara terbuka, sekiranya dia berminat untuk menjadi tuan rumah pada waktu yang ditetapkan oleh surfer.

Surfer pula ialah istilah untuk penumpang atau tetamu yang ingin bermalam dalam tempoh yang tertentu, tetapi perlu menghantar mesej sebaiknya seminggu awal dengan menyatakan tarikh yang tepat dan tujuan untuk bermalam. Tetapi, hak sepenuhnya terletak di tangan host untuk bersetuju dan membenarkan surfer bermalam di rumahnya. Kebiasaannya penilaian akan dibuat melalui banyak perkara, di antaranya ialah profil surfer yang lengkap dan pernah menjadi host kepada orang lain, kekangan masa, perbezaan agama, dan sebagainya. Surfer juga digalakkan untuk membawa sedikit hadiah atau cenderahati ikhlas sebagai tanda berterima kasih kerana memberikan perkhidmatan secara percuma.

Pengalaman pertama, British lady
Zeenath, daripada Oman
Hur dan Mas, pelajar di Alexandaria, Mesir
Lyn daripada Singapura (2015)
Buat masa ini, saya bercuti daripada menjadi host couchsurfing kerana keadaan yang tidak mengizinkan. InsyaAllah akan kembali mengaktifkan diri pada masa yang sesuai kelak.. Suatu hari nanti ingin juga merasa pengalaman menjadi surfer.

*My couchsurfing profile: Adah Khair

No comments:

Post a Comment