Friday 24 August 2018

Tiga Puluh Tiga

Benarlah bahawa umur itu sekadar angka
yang dihisab bukan selama mana kita bernyawa
tetapi iman dan amalan yang menentukan syurga atau neraka

Syukur Yang Esa
dalam kehidupan tiga puluh tiga
aku masih bernyawa
cukup anggota
sihat tanpa penyakit nista

Syukur Yang Esa
dalam kehidupan tiga puluh tiga
aku masih anak kepada bonda
biarpun ayah sudah tiada
tanggungjawab seorang anak itu masih ada

Syukur Yang Esa
dalam kehidupan tiga puluh tiga
aku adalah isteri kepada suami tercinta
mengharap redha dia
berdoa agar sakinah, mawaddah wa rahmah sentiasa
bahagia hingga ke syurga

Syukur Yang Esa
dalam kehidupan tiga puluh tiga
aku adalah ibu kepada dua cahaya
penyejuk hati dan mata
semoga membesar dalam iman, islam, dan taqwa
dijauhkan segala malapetaka
dan dididik dengan penuh kasih dan cinta

Syukur Yang Esa
dalam kehidupan tiga puluh tiga
akhirnya pengajianku berakhir juga
jalan paling mencabar yang penuh pancaroba
biarpun berakhir, tetapi ia adalah satu permulaan yang bermakna
agar aku terus mencari ilmu di dada
tunduk, tawaduk, dan berlapang dada
dijauhkan riak, sombong, dan mengangkat kepala
dan sentiasa menghormati sesama manusia

Syukur Yang Esa
aku kini tiga puluh tiga
dua puluh empat sembilan belas lapan lima

Alhamdulillah!


No comments:

Post a Comment