Tuesday 4 September 2018

Menulis untuk apa?

Ada orang menulis kerana nama.
Ada orang menulis kerana untuk berkongsi ilmunya
Ada juga yang menulis kerana itu adalah kerja utamanya
Ada juga yang menulis kerana suka-suka
Tetapi ada juga yang menulis kerana terpaksa

Islam mempunyai sejarah yang hebat tentang penulisan. Biarpun Nabi Muhammad SAW tidak tahu menulis dan membaca, tetapi ada sebuah hadith baginda yang mengatakan: "Ikatlah ilmu dengan penulisan". Jika diimbas kembali sejarah penulisan Qur'an pada zaman Rasulullah SAW, saya sangat kagum dengan juhud dan sifat kreatif mereka dengan menggunakan apa yang ada untuk menulis. Berbeza dengan zaman serba canggih penuh teknologi ini, tulisan boleh dibuat dengan pelbagai cara yang lebih mudah.

Persoalannya, 
Adakah perlu kawalan untuk sesuatu penulisan?
Siapakah yang perlu menulis?
Kenapa sesuatu perkara itu perlu ditulis?

Semua soalan-soalan ini perlu diperhatikan pada sesiapa sahaja yang berhajat untuk menulis. Tertarik dengan kata-kata al-Jahiz yang perlu direnungkan bersama:


"A writer should never write a book except with the assumption that all people are his enemies, have full knowledge of all matters, and have nothing better to do than critique his work."



Sehingga kini, saya masih belajar untuk menulis. Kadangkala takut untuk menulis, kerana apa yang ditulis akan dihisab suatu hari nanti. Malah, di dunia ini pun pasti akan dikritik. Lalu soalan yang sama ditujukan buat diri, kenapa saya perlu menulis?

Sedang mencari jawapan, saya teruskan juga menulis. Bukan untuk sesiapa, tetapi untuk diri sendiri agar terus berhati-hati. Menulis bukan untuk mencari kesalahan orang lain. Tetapi mengislah diri untuk terus perbaiki diri.

Saya akhiri dengan kata-kata ini:


No comments:

Post a Comment