Wednesday 10 October 2012

Kunci Syurga

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Syurga

Pasti kita semua mempunyai hasrat yang sama untuk masuk ke dalam syurga sebagaiman yang dijanjikan Allah kepada hambaNya yang beriman. Malah, orang yang tidak beriman juga mempunyai idaman syurga yang diciptakan mereka sendiri. Syurga mana yang lebih baik? Duniawi atau Ukhrawi?

Tidak sukar untuk memperolehi janji Syurga yang kekal abadi. Tidak juga mudah untuk menikmati keindahannya. Quran sebagai Mukjizat terbesar Nabi Muhammad SAW telah menyenaraikan empat kunci utama untuk membuka pintu syurga.

 Dr. Zakir Naik Malaysian Tour di PWTC, 7 Oktober 2012

Menurut Dr. Zakir Naik, terdapat empat kunci utama menuju ke Syurga Ilahi. Kunci tersebut jelas dinyatakan di dalam Surah al-Asr. 


Kunci pertama: Iman. Benar bahawa iman tidak boleh diwarisi, tetapi harus dipupuk sejak kecil lagi. Iman itu membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota badan. Kepada siapa perlu kita beriman? Rukun Iman yang enam adalah jawapannya.

Kunci kedua: Amal Soleh. Lakukanlah kebaikan sebanyak yang mungkin. Fastabiqu al-khairat. Mereka yang membuat amal soleh dan mengajak kepada kebaikan pasti mendapat ganjarannya.

Kunci ketiga: Berpesan kepada kebenaran. Berkatalah benar walaupun ia pahit untuk dinyatakan. Petunjuk kebenaran itu perlu bersandarkan al-Quran dan Sunnah.

Kunci keempat: Berpesan kepada kesabaran. Sabar itu sukar tapi kesannya indah seperti kata sebuah syair arab: “Sabar itu pahit tetapi hasilnya lebih manis daripada madu.”. Sesungguhnya Allah akan bersama dengan mereka yang sabar.


Imam Syafi'i pernah menyebut, "Jika al-Quran terdiri daripada satu surah sahaja, cukuplah Surah al-Asr sebagai pedoman untuk kehidupan manusia"

Wallahu ta'ala a'lam


**Ini adalah sedikit perkongsian yang beliau ulang ketika ceramahnya di IKIM dan PWTC. Semoga Allah memberkati Dr. Zakir Naik yang hadir ke Malaysia minggu lepas dengan niatnya yang murni untuk menyampaikan Dakwah Islamiyyah kepada setiap lapisan masyarakat. Semoga kita semua memperoleh manfaat daripada tazkirahnya.
 

No comments:

Post a Comment