Tuesday 3 December 2013

Umur Berapa?

Benarkah bahawa wanita gerun jika ditanya tentang umur?

Mengikut pendapat peribadi, saya tidak kisah jika umur saya diketahui ramai. Tetapi bukan itu persoalannya. Hampir tujuh bulan di Negara Inggeris ini saya belajar banyak perkara. Di antaranya ialah budaya bertanya tentang umur di kalangan pelajar antarabangsa tidak pernah ditemui sepanjang berinteraksi dengan mereka. Mereka lebih gemar bertanya tentang negara asal dan tajuk penyelidikan berbanding umur dan pangkat.

Saya fikir ia juga akan dicontohi oleh pelajar Melayu tetapi sangkaan saya silap.

Apakah motif di sebalik bertanya tentang umur?

Adakah kerana untuk menghormati yang lebih tua? Bukankah kita harus menghormati antara satu sama lain biarpun umur kita berbeza.

Adakah kerana umur yang angkanya besar itu lebih besar ilmu dan pengalamannya? Mungkin ya dan mungkin tidak, kerana saya pernah temui seorang wanita yang lebih muda umurnya tetapi lebih hebat karakternya.

Adakah kerana ia telah menjadi budaya?

Peringatan untuk diri sendiri, Allah SWT telah berfirman: "Hai manusia, seseungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kami di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahu lagi Maha Mengenal." (Surah alHujurat, 49: 13)


Wallahua'lam.

1 comment:

  1. tertarik dengan pertanyaan saudari....umur berapa?
    memang betul, kiranya kita akan bertanya bila kita baru mengenali seseorang, berapa umur anda?.....bukan hanya itu kita acapkali juga bertanya berapa tahun dah beli kereta nie? dapat nombor berapa dalam kelas? dan sebagainya...
    bagi saya boleh saya simpulkan kita tertarik dengan angka.....dari situ kita akan memulakan penilaian.dulu saya juga seperti itu.
    rupanya saya terlupa significant ke sekiranya nombor itu besar atau kecil...relevant kah ia dalam kehidupan kita.
    seperti juga kita selalu mendengar " don't judge the book by it's cover"
    sejak dari itu saya jarang tertarik dengan nombor( kulit buku)....tetapi saya mahu tahu apa significantnya nombor (isi buku) dalam kehidupan....ini sekadar pendapat, mungkin saya juga silap kerana ilmu masih belum seberapa.
    wallahualam.

    ReplyDelete