Tuesday 24 December 2013

Raya & Hadiah

Meriahnya depa beraya!

Bulan Disember dipenuhi dengan sambutan Krismas yang rata-ratanya disambut oleh penganut agama Kristian. Seperti Aidilfitri dan Aidiladha yang berkaita rapat dengan aspek keagamaan, Krismas juga dipercayai menyentuh aspek agama yang mereka percaya biarpun kebanyakan yang mneyambutnya mengambil remeh tentang agama dan bagi mereka sambutan ini hanyalah sekadar menyempurnakan tarikh 25 Disember.

Saya tidak berniat untuk menyentuh sejarah tarikh tersebut dan bagaimana wujudnya perayaan Krismas di kalangan penganut Kristian. Tetapi saya tertarik dengan budaya memberi hadiah pada tarikh tersebut yang memberi kegembiraan yang tidak dijangka. Sila tonton video berikut:



Air mata saya bergenang kegembiraan. Terharu. Seronok tidak terkata. Alangkah bahagianya jika apa yang dihajati itu dikabulkan serta merta.

Saya yakin mereka di zaman moden ini tidak lagi mempercayai Santa Claus yang hanya direka-reka. Tetapi mereka percaya bahawa hadiah yang diberi oleh Santa Claus itu sebenarnya adalah dari orang yang terdekat di kalangan mereka. Memberi sesuatu atau hadiah kepada orang lain adalah sumber untuk mengukuhkan tali persaudaraan atau persahabatan yang mereka jalinkan, dan perkara ini tidak dilarang di dalam Islam.

Menerima hadiah adalah sesuatu perkara yang menggembirakan. Tidak kiralah kecil atau besar hadiahnya atau berapa harganya, asalkan pemberinya ikhlas, penerimanya pasti bergembira.

Bukankah hidup ini untuk memberi sebanyak-banyaknya..

Saya cuma terfikir, bolehkah hari raya Aidilfitri nanti kita tukar konsep duit raya dengan hadiah hari raya, yang mungkin jauh lebih bermakna?

No comments:

Post a Comment