Thursday 19 June 2014

Pembentangan Poster


Pengalaman menjadi pembentang poster conference minggu lalu sungguh mengujakan! Ya, ini kali pertama menjadi pembentang poster berbanding menjadi pembentang seminar bukan poster. Malah, ia pengalaman berharga kerana conference ini diadakan di universiti sendiri setelah setahun bergelar pelajar PhD.

Aston Webb, University of Birmingham

Oleh kerana ini adalah pengalaman pertama, saya menghadiri sebuah bengkel yang disasarkan khas untuk pembentang poster. Ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi khasnya bagaimana untuk menjadikan poster sebagai tarikan kepada orang ramai (expert & non-expert). Di antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah saiz poster, saiz dan jenis tulisan, gambar dan grafik. Pembentangan poster lebih bersifat visual berbanding pembentangan sesi di mana orang awam bukan sahaja mendengar penerangan pembentang tetapi mengambil kira isi yang dipaparkan di dalam poster. Oleh itu, seminar berbentuk poster menjanjikan hadiah kepada poster terbaik yang berjaya menarik perhatian awam dengan isi dan gambar yang dipaparkan.

Saya dapati pembentangan poster mempunyai cabaran yang berbeza berbanding pembentangan sesi, di mana pembentang perlu memberi penerangan kepada sesiapa yang berminat kepada poster anda sahaja. Cara penerangan juga perlu berubah mengikut kesesuaian di mana pembentang berhak menukar cara komunikasi kepada pendengar yang berlainan bidang.


Sebagai contoh: poster saya banyak berkaitan dengan aspek Islam dan kaitannya dengan wanita. Cara pembentangan saya perlu berbeza kepada pendengar beragama Islam dan bukan Islam.

Walaupun tidak memenangi sebarang hadiah, dan ia bukan tujuan utama penyertaan ini. Saya hargai pengalaman pertama ini dan saya berhasrat untuk menyertainya di seminar akan datang.

Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment