Tuesday 11 August 2015

Susu Ibu

Malaysia sedang kecoh dengan isu susu ibu dan DNA lembu?

Sebenarnya saya bersyukur bahawa rakyat Malaysia kini mempunyai pengetahuan dan kesedaran yang tinggi terhadap kepentingan susu ibu. Sebelum menjadi ibu, saya sendiri tidak mengerti pahit manis menyusukan anak, kini saya mengerti bahawa setiap ibu mempunyai pengalaman dan masalah yang berbeza-beza.

Tujuh fakta berikut adalah berkenaan dengan pengalaman peribadi sendiri:

1. Pada hari pertama, bayi saya diberikan susu ibu yang disimpan di 'Breastmilk Bank' di hospital. Saya tidak berpeluang menyusukannya secara langsung kerana kami dipisahkan atas kondisi bayi yang tidak stabil. 

2. Midwife meminta izin untuk memberikan susu formula kepada bayi pada hari kedua kerana stok susu hospital yang sangat terhad (bergantung kepada penderma). Saya sangat kejam sekiranya saya tidak beri keizinan memandangkan faktor kesihatan saya yang kurang baik dan susu ibu yang masih tidak keluar.

3. Midwife membantu secara eksklusif untuk mengeluarkan kolostrum (susu ibu yang berkhasiat) dan memberikannya kepada bayi sehinggalah kami dapat tidur di bilik yang sama pada hari ketiga di hospital.

4. Midwife juga mengajar cara menyusukan dengan betul dan menggalakkan menggunakan pam serta mengajar mengajar menggunakan botol kerana kondisi saya selepas caesarean masih tidak stabil.

5. Bayi minum kedua-dua susu ibu dan susu formula ketika di dalam hospital pada bulan yang pertama. Tambahan: Afeef menyusu badan sepenuhnya sejak dua bulan sehingga kini.

6. Ilmu untuk menyusukan bayi perlu dicari sehingga kini. Saya silap kerana dulu hanya fokus kepada sumber bacaan berkaitan kehamilan sahaja, dan lupa dengan kepentingan teknik penyusuan.

7. Anak yang pertama adalah pengalaman yang bermakna, dan menjadi pengajaran penting untuk kehamilan seterusnya.

Secara kesimpulannya, setiap ibu mempunyai cabaran yang berbeza. Ada sebab yang tersendiri kenapa diberikan susu formula, bukan sekadar alasan untuk tidak memberikan susu ibu secara eksklusif.

Semoga Allah permudahkan saya menyusukan Afeef sehingga dia berusia dua tahun.




*Suka sangat detik mata bertemu mata ketika menyusukan Afeef. Enjoy that precious moment!

No comments:

Post a Comment