Wednesday 16 September 2015

Hujan Emas di Negeri Orang

Bismillahirrahmanirrahim

Dua tahun lebih mengembara ilmu di Tanah Inggeris, jujur saya katakan yang saya sangat selesa. Menikmati empat musim dan pemandangan indah pernah menjadi salah satu asbab untuk tidak pulang ke negara sendiri. Apatah lagi yang kini Tanah Melayu dihujani pelbagai ujian dan kontroversi...

Tetapi,

Ada tanggungjawab yang perlu digalas. 
Ada amanah yang perlu dilaksanakan. 

Memetik kata-kata Saiful Nang di FB:

"Memangnya hujan batu di negeri sendiri itu lebih baik. Tetapi saya percaya kita mampu belajar dari negeri atas angin bagaimana hujan emas boleh turun di negeri mereka. Di celah hujan emas ini juga terselit najis unta. Sama juga di celah hujan batu kita afa terselit emas sedikit. Mengembara mengenal dunia, jika melancong semata-mata tidak menjadikan kita lebih baik. Alfateh juga belajar dari Hungary dalam persenjataan untuk menawan Constantinople.... 
Bukankah jika mahu belajar kita pelajari yang baik-baik dan yang buruk itu kita tinggalkan? Bukan belajar dengan mencari keburukan orang. Jika begitu, sampai matipun kita tak mungkin belajar seperti mustahilnya mencari bangsa yang sempurna segalanya."

Sempena Hari Malaysia pada 16 September ini, saya berbesar hati untuk kongsikan beberapa faktor betapa nikmatnya dihujani emas di negara orang:

1. Kebersihan

  • Kawasan perumahan, universiti, pusat membeli-belah bersih dan sukar untuk temui sampah bersepah, melainkan di kawasan-kawasan tertentu yang dipanggil black area.
  • Jika makan di kedai, terutama fast food restaurant, pelanggan tidak segan silu untuk membersihkan meja yang dia duduki sama seperti dia belum memesan apa-apa makanan. Meja yang bersih boleh terus diduduki oleh orang lain.
  • Pusat kitar semula sangat tersusun dan bersih. Boleh rujuk perkongsian saya di SINI.
  • Tandas tidak berbau dan bersih. Saya pernah solat di dalam bilik menukarkan lampin bayi bersebelahan dengan tandas.

2. Kuasa pejalan kaki

Berjalan kaki boleh dikatakan menjadi tabiat orang Inggeris. Salah satu sebab berjalan kaki menjadi selamat ialah kuasa zebra crossing yang mendidik para pemandu untuk berhati-hati dan saling menghormati. Pemandu apa sahaja kenderaan akan berhenti secara automatik apabila melihat ada pejalan kaki yang sedang melintas, dan mereka yang sedang menunggu untuk melintas jalan. Ini menjadi antara faktor selamat untuk mengelakkan kemalangan yang melibatkan pejalan kaki.

3. Hormat kepada siren

Bunyi siren polis, ambulans, bomba dianggap serius. Kenderaan lain secara automatik akan memperlahankan kenderaan masing-masing serta memberikan laluan kepada kenderaan yang berbunyi siren. Tindakan akan dikenakan kepada mereka yang menghalang laluan.

4. Ubat-ubatan percuma

Ada beberapa peringkat umur yang boleh mendapat rawatan serta ubat-ubatan daripada hospital secara percuma. Di antara mereka yang layak ialah yang berumur 16 tahun ke bawah, warga tua, orang kurang upaya dan mereka yang layak menerima benefit negara.

5. Melahirkan anak tanpa sebarang bayaran

Penduduk tetap dan mereka yang mempunyai visa secara sah boleh melahirkan anak di mana-mana hospital kerajaan secara percuma, sama ada lahir secara normal mahupun caesarean. Rawatan sepanjang kehamilan juga adalah percuma. Malah ibu mengandung mendapat kad khas yang dipanggil maternity card yang boleh digunakan sepanjang mengandung sehingga anak berusia setahun untuk mendapatkan rawatan dan ubat-ubatan secara percuma.


6. Layanan istimewa kepada yang teristimewa

Menurut rakan yang membawa anak istimewanya datang ke UK, perkhidmatan diberikan secara eksklusif tanpa membezakan bangsa, agama dan budaya. Bantuan susu dan lampin pakai buang diberikan secara percuma setiap tahun. Mereka dibenarkan bersekolah seperti biasa. Paling mengujakan ialah ibu bapa boleh menghantar anak istimewa untuk duduk di dalam hospice sekiranya ingin pergi bercuti atau sebab-sebab yang lain, juga secara percuma.

7. Bilik menyusukan bayi

Sebagai ibu, saya sangat mengambil berat tentang waktu dan di mana untuk menyusukan bayi terutama jika keluar daripada rumah. Alhamdulillah mudah untuk saya menyusukan bayi kerana disediakan bilik salinan untuk bayi yang juga digunakan untuk menyusukan bayi.

8. Bilik solat

Sebelum ini saya pernah berkongsi tentang ruang solat yang disediakan di UK, boleh baca di SINI. Satu tips yang boleh saya kongsi ialah cek peta bangunan yang ingin anda kunjungi, kemungkinan ada bilik yang boleh digunakan untuk solat. Antara nama yang diberi ialah multi-faith room, prayer room, quiet room, contemplation room. Jika tidak temui bilik khas, solatlah di mana-mana. sesungguhnya tanah di muka bumi ini suci belaka.



9. WIFI percuma di mana-mana

WIFI percuma mudah didapati di mana-mana eg; hospital, lapangan terbang, keretapi dan juga di dalam bas!

10. 1 pound yang sangat bernilai!

Anda boleh dapat banyak benda dengan harga 1 pound. Ia tidaklah murah jika ditukar ke wang ringgit, tetapi dengan 1 pound, kita boleh berbelanja dengan bijak.


Entri ini tidak berniat untuk menyatakan situasi buruk di negara sendiri (malah tidak disebut satu pun), tetapi menjadi panduan untuk mencontohi kebaikan yang dipraktikkan di negara orang lain. Apapun, saya tetap anak Malaysia dan mohon doakan untuk saya kembali berkhidmat di tanah air sendiri pada tahun depan.

Semoga Allah merahmati tanah air ku..


No comments:

Post a Comment