Tuesday 13 December 2016

Pengalaman Hamil di Negara Orang (I)

Bismillahirrahmanirrahim

Pengalaman hamil untuk kali pertama adalah kenangan manis bagi setiap pasangan kerana itu adalah perubahan fasa yang sangat penting untuk memegang tanggungjawab yang baru. Alhamdulillah saya dapat merasa pengalaman ini di negara orang, setelah usia perkahwinan kami masuk ke tahun yang kedua. Lambat atau cepat untuk mendapat zuriat adalah perancangan terbaik Tuhan, dan hanya Dia yang tahu bila masa yang terbaik untuk setiap pasangan.

Rasa tidak percaya apabila saya melihat dua garis merah pada pregnancy test tersebut. Seingat saya, berpuluh juga pernah saya cuba sebelum ini tetapi hanya satu garis sahaja yang kelihatan. Gembira, syukur dan ada juga perasaan takut kerana tidak tahu apa yang perlu dilakukan kerana ianya adalah pengalaman pertama. Mengikut nasihat suami, kami rahsiakan dulu daripada keluarga kerana mahu pengesahan yang sah daripada pakar. Ada hasrat untuk bertanya kawan, tetapi malu dan masih ragu-ragu. Oleh itu, saya beranikan diri untuk pergi ke GP bagi mendapatkan pemeriksaan lanjut.

GP ialah klinik terdekat yang berhampiran dengan rumah dan nama ahli keluarga didaftarkan di situ bagi mendapat rawatan kesihatan secara percuma. Perjanjian untuk bertemu doktor mesti dibuat awal sebelum hadir ke GP. Ubat (prescription) adalah berbayar bagi pesakit dewasa, dan percuma bagi mereka yang hamil, warga tua dan tidak berkemampuan. Semua ubat hanya boleh didapati di farmasi NHS sahaja dengan menunjukkan kertas hijau yang sah daripada doktor.

Pertemuan yang pertama dengan doktor mengesahkan bahawa kandungan saya sudah masuk tujuh minggu, berdasarkan tarikh haid yang lepas. Doktor memberikan buku percuma, info penting dan juga vitamin yang perlu diambil di awal kehamilan. Dia menjelaskan bahawa rawatan dan ubat-ubatan untuk ibu hamil adalah percuma selama dua tahun, dan saya diberi borang untuk memohon maternity card yang berfungsi sebagai bukti untuk mendapatkan rawatan dan ubat secara percuma. Kad tersebut kemudiannya akan dipos ke rumah. Dia juga membuat temu-janji berikutnya dengan midwife (nurse) untuk mereka datang ke rumah pada hari yang telah dipersetujui. Jururawat yang bertanggungjawab menguruskan wanita hamil digelar midwife dan kebiasaanya mereka mempunyai kepakaran dan pengalaman khas dalam hal-hal kehamilan dan kelahiran bayi. 

Pada awalnya saya agak pelik mengapa mereka perlu datang ke rumah kita sedangkan ibu hamil lah yang perlu merujuk kepada klinik atau hospital untuk maklumat lanjut. Ini adalah prosedur pertama dan penting kerana akan mengambil masa yang agak lama. Bagi mengelakkan ketidakselesaan ibu yang hamil di trimester pertama, rumah adalah tempat yang paling selesa dan terbaik untuk berbincang. Buku rekod dicatat dan ia digelar green book di mana buku tersebut akan menyimpan semua rekod kehamilan sehinggalah bayi dilahirkan. Midwife yang datang ke rumah kami tidak putus mengucapkan tahniah kepada kami berdua, malah membawa saguhati percuma dan padat dengan maklumat yang berguna terutama buat kami yang tidak mempunyai sebarang pengalaman sebelum ini.

Glenda dan Helen yang sangat baik hati

Tarikh untuk perjanjian berikutnya juga dibuat, dan surat akan sampai ke rumah sebagai peringatan untuk tidak lupa pada next appointment iaitu scan bayi buat kali pertama. Teruja!

Bersambung....

No comments:

Post a Comment