Monday 11 February 2013

Buku: Kembara Sastera Nisah Haron


Teruja~!

Ia adalah perasaan pertama ketika mula membaca buku ini. Prakatanya saja sudah menarik, apatah lagi ia dipenuhi gambar-gambar berwarna dan menggunakan kertas yang tidak kurang juga kualitinya. Harga buku ini tidak semahal sebuah perjalanan penulis selama 13 hari di sekitar United Kingdom dan Dublin. Saya mula bermimpi. Terngiang-ngiang di minda saya di awal bacaan ialah dialog Andrea Hirata di dalam Sang Pemimpi:

"Bermimpilah... Kerana Tuhan akan memeluk mimpi-mimpi itu"

Lokasi pertama penulis sebenarnya membuat hati saya berbunga-bunga. Sehingga kini saya masih menunggu 'sesuatu' yang akan menjadikan mimpi saya sebuah kenyataan insyaAllah. Kesemua lokasi yang telah dikunjunginya sengaja saya 'kuning'kan agar mudah saya jejakinya nanti. 

Saya bukanlah tergolong di kalangan penggiat sastera, tetapi dunia buku memang tidak pernah mengecewakan. Saya juga bukan seorang penulis, tetapi saya memahami setiap penulis mempunyai niat dan tujuan di sebalik sesebuah penulisan. Setiap mereka mempunyai cara berbeza untuk meluahkan kata-kata. Buku ini mendapat lima bintang dari saya kerana menyertakan gambar-gambar berwarna kerana saya percaya "picture can speak louder than words."

Sebelum ini saya pernah mendengar tentang buku ini tetapi masih belum berpeluang memilikinya sehingga lah saya hadir ke sebuah program di Perpustakaan USIM di mana penulis adalah salah seorang panel nya (info di SINI). Alangkah bahagianya apabila dapat membeli buku ini dan mendapat tandatangan penulis, malah dapat bergambar juga dengannya sebagai kenang-kenangan.



Sejujurnya, tiada komentar negatif kerana kisah kembara sastera ini sudah cukup sempurna. Cuma saya sangat tertarik dengan Kembara Sastera 25 yang bertajuk Manuskrip al-Quran di Chester Beatty Library, Dublin. Sayangnya cerita di dalamnya tidak memberi fokus sepenuhnya kepada manuskrip tersebut. Gambar juga tidak dikongsi kerana menurut penulis perpustakaan tersebut tidak membenarkan pengunjung untuk mengambil gambar. Saya adalah penggemar warisan Islam lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan sumber dan tokoh Islam. Adalah suatu kepuasan apabila dapat melihatnya dengan mata sendiri terutama apabila ia dipelihara dengan baik di negara bukan Islam. Oleh kerana buku ini adalah kembara sastera, jadi saya tidak boleh berharap yang penulis akan berkongsi lebih tentang komuniti Islam penduduk UK & Dublin.

Sebagai kesimpulan, buku ini mencatat sebuah pengembaraan yang sangat menarik kerana ia dimulakan dengan niat yang suci. Ya, niat suci itu yang memudahkan urusan penulis sepanjang pengembaraanya. Bacaan kali ini juga diakhiri dengan sebuah niat. Niat untuk menjejaki lokasi yang telah dikunjunginya suatu hari nanti. Malah Puan Nisah Haron juga turut memberi galakan serta mendoakan, katanya:

Saya doakan niat untuk menjejaki lokasi-lokasi (malah lebih daripada apa yang pernah saya jejaki) dimakbulkan Allah pada ketika yang tepat dan paling sesuai! Insya-Allah. (di SINI)


Akhir kalam, teruskan mengembara walau di mana kita berada sebagaimana ia telah digalakkan dan dicatat di dalam al-Quran sebanyak 13 kali. Allah SWT telah berfirman:

Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul). (Ali 'Imraan 3:137)


Katakanlah (wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu." (Al-An'aam 6:11)


Maka mengapa orang-orang (yang tidak mahu beriman) itu tidakmengembara di muka bumi, supaya memerhatikan bagaimana akibat orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka? Dan (ingatlah) sesungguhnya negeri akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, mengapa kamu (wahai manusia) tidak mahu memikirkannya? (Yusuf 12:109)


Oleh itumengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya. (Al-Nahl 16:36)


Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. (Al-Hajj 22:46)


Katakanlah (wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana buruknya kesudahan orang-orang yang berdosa itu". (An-Naml 27:69) 


Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Al-'Ankabuut 29:20) 


Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka?..... (Ar-Ruum 30:9)


Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik". (Ar-Ruum 30:42)


(Dan sebagai buktinya): tidakkah orang-orang (yang tidak mahu beriman) itu telah mengembara di muka bumi, lalu mereka menyaksikan bagaimana kesudahan orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka, sedang orang-orang itu lebih kekuatannya dari mereka?..... (Faatir 35:44) 


Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? ..... (Ghaafir 40:21) 


Selain dari itu, tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka (yang telah dibinasakan dengan sebab dosa-dosanya)? ...... (Ghaafir 40:82)


Maka tidakkah mereka telah mengembara di muka bumi, serta mereka memerhatikan bagaimana akibat orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka? Allah telah menghancurkan orang-orang itu; dan orang-orang kafir (yang menurut jejak mereka) akan beroleh akibat-akibat buruk yang seperti itu. (Muhammad 47:10)

2 comments:

  1. Bagi saya pula, pengarang itu sendiri telah menarik saya untuk membeli buku ini.

    ReplyDelete
  2. Ya, buku ini hebat kerana pengarangnya juga.. :)

    ReplyDelete