Thursday 14 February 2013

Cinta Hingga ke Syurga

Dengan nama Tuhan yang mencipta cinta dan menjadikannya suatu anugerah yang tiada bandingannya. Sesungguhnya cinta Tuhan adalah sebaik-baik Cinta.

Kata bijak pandai: 
Cintakan bunga ia akan layu, cintakan manusia mereka akan mati, cintakan Tuhan itu yang kekal abadi.

Hari ini ramai yang berkisah tentang CINTA. Ada yang kata 14 Feb itu tarikh istimewa.
Hari kasih-sayang katanya. Eh, hari ni hari Khamis lah..

Cinta itu bukan untuk sehari, tapi berhari-hari, setiap hari, waktu dan detik. Cinta utama yang perlu dibentuk di dalam jiwa ialah cinta kepada Tuhan dan itu akan menjadikan kita menyambut Hari Kekasih setiap hari. Setuju dengan konklusi Ustaz Pahrol di dalam artikelnya di SINI: "Bagi orang Islam setiap hari adalah Hari Kekasih~!"

Saya mengerti bahawa tidak mudah untuk mencintai sesuatu yang tidak nampak dengan mata yang zahir, tetapi merasai bahawa Allah itu adalah Pencipta cinta dan mencintai semua hambaNya yang beriman akan membuatkan kita melihat perasaan cinta kepadaNya dengan mata hati.

Bagaimana pula untuk cinta kepada manusia?

Cintailah Rasulullah terlebih dahulu sebelum cinta kepada selainnya, selepas mencintai Allah. Cintailah kedua ibu bapa, sanak saudara, jiran tetangga, sahabat handai dan tidak lupa sahabat sehati sejiwa.

Sahabat sehati sejiwa itu lah yang diikat secara halal melalui sebuah pernikahan yang sah, melahirkan sang suami dan isteri. Cinta antara mereka juga bukan hanya dilafaz untuk sehari tapi hingga ke syurga sekiranya ianya berlandaskan cinta Ilahi.

Ya, hingga ke syurga.

Jika sekadar hujung nyawa, mati salah seorangnya akan menghilangkan rasa cinta. Jika sehingga anak cucu, cinta itu berlandaskan nafsu kerana mahukan zuriat semata-mata.

Ihsan dari Google

 “Ya Allah, berilah aku rezeki cinta Mu dan cinta orang yang bermanfaat buat ku cintanya di sisi Mu.
Ya Allah segala yang Engkau rezekikan untukku di antara yang aku cintai, jadikanlah itu sebagai kekuatanku untuk mendapatkan yang Engkau cintai. 
Ya Allah, apa yang Engkau singkirkan di antara sesuatu yang aku cintai, jadikan itu kebebasan untuku dalam segala hal yang Engkau cintai." 
(HR. Al-Tirmidhi)

Semoga cintaku kepada suamiku mendapat Rahmat Ilahi dunia dan akhirat, kekal hingga syurga.

No comments:

Post a Comment