Wednesday 23 October 2013

Bahasa

"Dengan bahasa kita bisa menguasai ilmu 
dan tanpanya kita akan berada di dalam kegelapan (kebodohan)"

Foto ihsan Google

Bahasa memainkan peranan yang sangat penting. Tanpa mengabaikan bahasa peribumi, bahasa lain juga turut dipelajari. Tetapi apa yang paling penting ialah bahasa perlu dipraktiskan bukan hanya menelan teori semata-mata.

Setakat ini saya hanya fasih berbahasa Melayu dan boleh memahami bahasa Inggeris dan Arab secara sederhana. Tidak malu untuk mengaku bahawa di Tanah Inggeris ini saya terasa masih merangkak berbahasa Inggeris apabila dikelilingi bangsa Inggeris. Tetapi saya tidak malu untuk terus belajar kerana bahasa Inggeris banyak membantu kehidupan saya berjalan lancar di bumi asing. 

Oleh kerana tidak mahu melupakan bahasa Arab, saya sengaja menghadiri kelas bahasa Arab. Biarpun kelasnya berbayar, bahasa syurga ini perlu terus saya kaji. Setelah lima bulan tidak bertutur dalam bahasa Arab, nampaknya saya perlu konsisten untuk mengaplikasikan bahasa al-Quran dalam kehidupan harian.

Alhamdulillah kelas bahasa Inggeris disediakan percuma di universiti untuk pelajar asing. Kebanyakan yang hadir bermata sepet dan berhidung penyek seperti saya. Sedikit sebanyak, ada ilmu baru yang saya perolehi.

Pernah menghadiri kelas bahasa German di uia tetapi terbengkalai. Mempunyai hasrat tinggi untuk mempelajari bahasa Perancis, insyaAllah.

Apapun, bahasa nusantara tetap di hati :)

2 comments:

  1. Bestnyeeeeeeeee.......kalau lah k.eni dpt peluang itu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah peluang tu ada kak eni. Mungkin bukan sekarang, tetapi akan datang :)

      Delete