Wednesday 27 November 2013

Budaya Membaca Buku


“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan”. Perintah membaca yang disebut di dalam ayat pertama Surah al-‘Alaq ini adalah wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW melalui Malaikat Jibril AS. Perintah ini meyakinkan bahawa membaca adalah satu aktiviti yang dituntut di dalam Islam, bukan hanya diperintahkan untuk Rasul yang terakhir semata-mata, malah kepada seluruh umat manusia.

foto dari SINI

Membaca adalah salah satu cara mendapatkan ilmu, tetapi ia juga adalah medium untuk mencintai sesuatu ilmu. Ilmu tidak akan datang bergolek sekiranya tidak dicari. Dan sedihnya sekiranya buku yang kita baca tidak mengandungi sebarang ilmu atau terkandung di dalamnya ilmu yang salah dan bertentangan dengan agama.

Oleh itu, "kita adalah apa yang kita baca". Sama seperti dengan "kita adalah apa yang kita makan". Jasad memerlukan sesuatu, dan ruh dan akal juga memerlukan sesuatu. Makanan akal ialah apa yang kita baca dan perhatikan dari dunia sekeliling kita.

Membaca perlu dijadikan sebagai budaya yang tidak ditelan zaman. Ia perlu dipupuk sejak kecil, dan saya berbesar hati mengatakan Ayah lah yang mendidik saya mencintai buku. Buku yang dibeli Ayah pasti dibaca biarpun bacaannya tidak selalunya dari kulit ke kulit. Jaga dan tidurnya pasti ada buku di sisi Ayah. Saya juga senang begitu apabila buku kadang-kala menjadi teman terbaik untuk berbicara.

Pernah dengar kata-kata ini: "Too many books, too little time"? Terlalu banyak buku, terlalu sedikit masa. Kebiasaannya kita akan menyalahkan masa kerana kita tidak mengatur waktu dengan baik. Masa tidak pernah salah kerana telah ditetapkan bahawa setiap manusia mempunyai 24 jam, tidak lebih dan tidak kurang. Oleh itu, ada beberapa tips yang boleh dikongsikan untuk membaca koleksi buku yang kita ada.

#1: Meletakkan prioriti bacaan.
Saya tertarik dengan entri yang dikongsi seorang rakan di mana beliau berkongsi teknik prioriti di dalam buku The Art of Reading tulisan Agus Setiawan. Teknik tersebut ialah dengan meletakkan prioriti bacaan mengikut turutan berikut:
1) buku-buku berkaitan tanggungjawab fardu ain
2) buku-buku berkaitan tanggungjawab fardu kifayah (menurut bidang yang diceburi)
3) buku-buku yang berfaedah yang sifatnya harus dibaca

#2: Meletakkan sasaran.
Bukankah gagal merancang itu ialah merancang untuk gagal? Membaca juga perlukan perancangan. Letakkan sasaran tertentu seperti 1 buku 1 bulan atau 1 bulan untuk muka surat yang tertentu.

#3: Jangan beli buku baru.
Ini juga adalah cara untuk mendisiplinkan diri sendiri untuk menamatkan bacaan buku-buku yang telah dibeli tanpa menambah buku baru di dalam koleksi.

#4: Baca di mana-mana.
Tidak salah jika buku menjadi teman seperjalanan atau teman menunggu. Budaya ini saya lihat diamalkan secara sihat di negara Barat dan Jepun. Mereka membaca sambil berdiri, duduk berdua atau berseorangan, baring di padang dan ketika menunggu lampu isyarat. Saya yakin membaca bukanlah sesuatu aktiviti yang memalukan, malah menggalakan orang di sekeiling kita juga untuk turut membaca.

Bersambung dengan Budaya Menulis Buku pada entri berikutnya.

Akhir kata,



Selamat Membaca!

No comments:

Post a Comment