Monday 25 November 2013

Budaya Membeli Buku


Setiap daripada kita pastinya mempunyai minat terhadap sesuatu sehingga sanggup melaburkan wang untuk memperolehi apa yang diidamkannya. Ada di antara kita yang sanggup berhabis duit hanya untuk membeli beg tangan berjenama, periuk keluaran luar negara, baju yang ada satu sahaja di dunia, cincin berlian dan permata, dan apa sahaja untuk memenuhi kepuasan dunia.

Tetapi pernahkan kita berhabisan wang untuk membeli buku? Ya, buku. Tertarik dengan gambar di bawah ini yang bermaksud: Ada sesuatu yang jika anda beli dan akan membuatkan anda makin kaya: BUKU.


Budaya membeli buku ini saya perolehi daripada ayah. Koleksi buku peribadinya memenuhi ruang tamu rumah kami. Apabila masuk ke universiti, minat membeli buku itu datang dengan sendiri. Ada sahaja buku yang ingin dibeli khususnya apabila ada rakan-rakan yang berkongsi sinopsis sesuatu buku. Pantang juga mendengar jika ada pesta jualan buku atau diskaun yang diadakan di kedai buku, pasti saya menyinggah. Biaupun kadang-kadang tiada wang, cukuplah membeli satu buku yang paling murah daripada terkilan keluar daripada kedai buku dengan tangan kosong.

MPH atau kinokuniya menjadi tempat kegemaran apabila mengunjungi pusat membeli-belah. Kadang-kadangkala cuci mata di kedai buku lebih menarik kerana boleh juga baca isi kandungan beberapa buku. Tetapi, timbul satu persoalan di minda adakah semua buku yang dibeli itu akan dibaca atau hanya dijadikan hiasan semata-mata?

Sepanjang perhatian dan pengalaman, ada beberapa tips yang boleh digunakan sebelum membeli buku.

#1: Bandingkan harga
Cari kedai buku yang membuat tawaran diskaun atau hadir ke acara perasmian buku kerana kadang-kadang ia menawarkan harga yang lebih murah. Boleh juga cari buku terpakai kerana ia jauh lebih murah. Sekiranya membeli secara atas talian, cari syarikat yang menawarkan pos percuma atau yang paling murah.

#2: Kaji buku dan penulisnya
Tidak rugi jika tahu serba sedikit tentang buku yang ingin dibeli, apatah lagi jika penulis buku tersebut banyak memberi inspirasi. Jangan pilih atau buku yang cantik luaran sahaja tetapi isinya tidak memberi manfaat, bukankah sudah ada pepatah 'Don't judge book by its cover'

#3: Kegunaan sepanjang hayat
Pilihlah buku yang bukan digunakan untuk sehari dua tapi boleh diguna-pakai (dibaca semula) sepanjang zaman

#4: Kualiti
Ambil kira juga kualiti kertas dan kulit buku sekiranya untuk simpan buku tersebut dalam jangka masa yang lama. Ada yang lebih gemar buku berkulit keras dan ada juga yang tidak kisah, asalkan isinya bermanfaat.

#5: ...
Kadang-kala tidak perlu fikir panjang, tambahan pula dompet masih tebal, belilah sahaja buku tersebut jika sudah berkenan untuk memiliki dan menghadamnya. Itu ciri 'bookaholic' yang sebenar.

what about YOU?

Jika sudah membeli buku tetapi tidak membacanya, tiada guna juga.

Bersambung dengan Budaya Membaca Buku  di entri yang berikut.

No comments:

Post a Comment