Sunday 24 August 2014

Persoalan Umur


24 Ogos adalah tarikh yang dikenang sempena tarikh kelahiran. Tiada sambutan istimewa, malah tahun ini hati sedang gundah gulana memikirkan bab dua tesis kajian yang masih terbengkalai.

Alhamdulillah suami bawa jalan-jalan dan belanja makan. Ada juga tiramisu sebagai kek, bukan diniatkan untuk kek sambutan tetapi sekadar untuk pemanis tekak dan cubaan pertama tiramisu saya berjaya! Tapi minda dan hati saya bagai bersatu memikirkan kembali:

Apa matlamat hidup saya selama ini?

Adakah sudah tercapai segala impian dan harapan atau ia hanyalah angan-angan kosong?

Apa tujuan saya ke Tanah Inggeris ini?

Adakah tahap pembelajaran saya kini memuaskan atau sekadar cukup makan?

Bagaimana saya gunakan umur ini? Adakah untuk kebaikan atau keburukan?

Adakah segala yang saya lakukan selama umur ini  diniatkan kerana Allah atau mengejar keduniaan semata-mata?


Sanah Helwa ya Saadah!
Semoga umur yang semakin meningkat ini semakin mendekatkan diri ini kepada Tuhan, dan menyedari bahawa umur ini sebenarnya semakin berkurangan.

No comments:

Post a Comment