Monday 19 October 2015

Musim Luruh, Musim Cinta

Dengan nama Tuhan yang menciptakan alam dengan pelbagai musim. Dia Yang mengidupkan pokok dan menghijaukan dedaun, Dia juga Yang meluruhkan dedaun dan melakar keindahan warna musim luruh..


Autumn atau musim luruh sering menjadi musim teristimewa bagi pencinta alam. Daun-daun jatuh berguguran, bertukar warna dan meninggalkan ranting-ranting berdiri utuh kesunyian. Bagi saya, musim luruh tahun ini amat bermakna dan bakal meninggalkan memori yang akan dikenang sehingga bila-bila..

Ada orang menggelar Spring as the season of love, tetapi saya percaya ramai juga yang menjadikan musim luruh sebagai musim cinta, yes! Autumn is my season of love. Saya setuju dengan kata-kata ini:

 “Spring and Summer and Winter all begin with such late letters! 
But Autumn and Fall, I have loved best, because they are best to love.” 



Perubahan musim ini mengajak mereka yang beriman kepada Tuhan yang satu agar sentiasa menyukuri NikmatNya. Hidup dan mati adalah lumrah yang telah ditetapkan. Hijau hanyalah sementara, ia akan berubah warna, gugur dan kemudian tumbuh kembali dan mengulangi proses yang sama. Begitulah manusia, kesihatan, kekayaan dan kejayaan hanyalah sementara di dunia, ia akan kekal di Akhirat sekiranya kita mengulangi rasa syukur, taubat dan menaruh harapan tinggi terhadap Rahmat Tuhan..

Semoga Allah mengampunkan dosa kami sekeluarga...

It is so strange that autumn is beautiful, yet everything is dying...

**Adakah ini musim luruh terakhir kami bertiga?

No comments:

Post a Comment