Thursday 18 February 2016

Surirumah: 'Housewife' atau 'Homemaker'?

Bismillahirrahmanirrahim

Penat menulis tesis, saya mengambil masa yang terhad ini untuk menulis di blog pula. Sekurang-kurangnya sekali, saya perlu catatkan sesuatu di sini. Kali ini, saya berminat untuk mengupas tentang satu pekerjaan mulia iaitu surirumah.

Jujurnya, tidak pernah terlintas di dalam hati suatu ketika dahulu untuk menjadi surirumah. Bagi saya, seorang wanita berpendidikan tidak salah untuk menyumbang sesuatu untuk agama dan bangsa, dan berdikari untuk mencari rezeki sendiri. Bekerja secara halal, memelihara maruah diri dan mendapat keizinan daripada suami. 

Tetapi...

Persepsi saya mula berubah sedikit demi sedikit apabila saya bergelar ibu. Saya merasakan kebahagiaan yang luar biasa apabila berada di rumah sepanjang masa, melihat perkembangan anak di depan mata, dan menikmati kerja-kerja rumah dengan hati yang rela. Anak menjadi keutamaan saya, di samping suami yang juga adalah kepentingan utama. Persepsi saya juga berubah kepada wanita yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan memberi fokus sepenuhnya kepada pendidikan anak. 

Saya mengenali beberapa wanita hebat yang mempunyai Phd, tetapi bekerja sebagai surirumah sepenuh masa. Mereka menggunakan pendidikan dan ijazah yang diperolehi untuk kepentingan anak-anak, terutama anak-anak yang masih kecil dan sangat memerlukan perhatian. Pengaruh negatif yang terlalu banyak pada zaman kini ditakuti memberi kesan kepada anak-anak kecil, oleh itu, ramai ibu yang berikhtiar untuk mengelakkan pengaruh tersebut dengan menjadi insan penting dan membentuk anak yang soleh dan musleh di rumah masih-masing. Dengan itu, timbulnya istilah seperti homeschooling dan menekankan kepada pendidikan awal kanak-kanak.

Persoalan penting ialah bagaimana dengan kemampuan keluarga jika hanya suami seorang bekerja?

Malaysia kini mengalami kegawatan ekonomi yang hebat. Harga barang semakin naik. Pendidikan tidak percuma. Perubatan juga perlukan kos yang tinggi. Lalu wang dan simpanan harta menjadi keperluan utama.

Oleh yang demikian, timbul satu istilah iaitu 'homemaker' untuk para wanita yang menjadi surirumah dan bekerja sambil mencari pendapatan di rumah. Ada yang berpendapat bahawa istilah 'homemaker' dan 'housewife' itu tiada beza. Malah, ada juga yang datang dengan istilah lain iaitu 'domestic engineer' bagi mereka yang fokus kepada urusan domestik rumah.

Menurut kamus Cambridge English Dictionary:

Homemaker: a person who manages a home and often raises children instead of earning money from a job. Dan mereka tidak semestinya wanita, kerana ada juga lelaki yang memilih untuk menjadi homemaker.

Housewife: a woman whose work is inside the home, doing the cleaning, cooking, etc. and who isually does not have any other job. Dan perkataan 'wife' merujuk kepada wanita sahaja.

Dan saya memilih istilah 'homemaker' berbanding 'housewife' kerana tidak semua 'house' ialah 'home'. 'Home' ialah istilah merujuk kepada rumah yang didiami dengan penuh rasa cinta dan bahagia bersama keluarga. Dan istilah 'home' tidak diukur dengan besarnya sebuah rumah, tetapi kebahagiaan yang dirasai oleh setiap penghuni rumah.


Malah, 'homemaker' juga merujuk kepada mereka yang menjadikan urusan rumah sebagai fokus utama, tetapi mampu membahagikan masa mereka kepada pendidikan anak dan keperluan anak. Mereka juga bijak mencari pendapatan sendiri tetapi tidak mengabaikan tanggungjawab utama. Ramai wanita zaman kini yang memilih untuk bekerja di rumah. Pekerjaan yang dilakukan termasuklah berbisnes secara online, membuka kelas memasak, menjahit, mengaji di rumah, dan lain-lain lagi. Sekurang-kurangnya mereka menyumbang sesuatu untuk menambah pendapatan keluarga.

Tidak sabar rasanya untuk saya menjadi seorang 'homemaker' suatu hari nanti...


No comments:

Post a Comment