Monday 16 April 2012

Surat kepada Bapa Itu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Segala puji bagi Tuhan, Pencipta sekalian Alam. Dia yang tidak melahirkan, dan tidak dilahirkan. Dia tidak menjadi bapa, juga tidak mempunyai bapa. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad, tiada Nabi dan Rasul selepasnya, tiada bapa sebaik baginda, bapa yang sanggup memotong tangan Fatimah jika dia mencuri, sekalipun dia anak yang paling disayangi.

Warkah ini saya tujukan kepada seorang bapa. Siapa dia? saya tidak mengenalinya. Bagaimana saya tahu dia adalah bapa? kerana dia mengherdik anaknya dengan penuh benci. Penuh emosi. Herdikan itu bukan sahaja menjatuhkan air saliva selaju-lajunya, tapi ditambah dengan hayunan berulang-kali ke atas pipi. Pipi lembut seorang anak lelaki, yang melutut meminta simpati.

Pertamanya, saya memohon maaf kerana memerhati di dalam senyap. Sudah cuba melarikan pandangan. Tapi saya beratur di dalam barisan menunggu untuk melunaskan bayaran. Bukan mata saya sahaja. Berpasang-pasang mata melirik sepi tragedi itu. Kelu. Tapi ada juga yang berani bersuara halus di belakang. Cuba memberi solusi. Tapi hambar. Hayunan tangan si bapa makin laju..

"BANGUN!!!"

Terkesima. Bukan sahaja kami yang mengerti arahan itu, si anak juga faham, malah saya pasti anak kecil itu sudah pandai mengeja juga sudah mengaplikasi arahan tersebut dalam kehidupan hariannya. Tapi persoalannya, mengapakah si anak masih duduk, berlawanan dengan arahan yang diberi? Kerana si bapa salah intonasi.

"Sayang, bangun sayang. Bapa mahu pulang sayang.."

 Jika inilah yang dilontarkan si bapa, pasti si anak longlai mendengar pujukan bapanya sendiri, serta merta akan menurut perintahnya, walau sedu masih berbunyi..

Tuan,

Saya bukanlah orang yang terbaik untuk memberi nasihat. Malah saya masih belum bercahaya mata. Tetapi, menurut sedikit ilmu dan pemerhatian yang saya ada, marah ada hadnya, begitu juga sayang. Kadangkala, marah itu tanda sayang, dan tidak semestinya sayang itu tiada marah.

Anak Tuan pasti sakit pipinya seperti mana sakitnya hati Tuan kerana si anak tidak mendengar kata. Dia juga pasti malu kerana berpuluh mata memandang dia disepak sekuat hati, begitu juga Tuan yang pasti ada rasa malu kerana tidak mampu mengawal hayunan tangan dan amarah hati. Siapa yang salah? Kedua-dua Tuan dan anak pasti ada jawapan masing-masing. Tapi bagi mata yang memandang, orang yang dipersalahkan adalah Tuan.

Tuan,

Di dalam sebuah hadith, diceritakan oleh Muawiyah bin Salih, ada lelaki datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata: “Wahai Rasulullah, ahli keluargaku tidak taat kepadaku. Apakah yang patut aku gunakan untuk menghukum mereka? Lalu kata Baginda: Maafkanlah saja. Kemudian Rasulullah SAW menyebut hal yang sama pada kali kedua bahkan juga pada kali ketiganya. Seterusnya Baginda mengatakan: Jika kamu perlu menghukum, hukumlah mengikuti kadar kesalahan yang dilakukannya dan jauhilah dari memukul pada bahagian muka.” (Hadis riwayat at-Tabrani)

Hadith ini menunjukkan bahawa memaafkan lebih baik dari menghukum. Sifat pemaaf si bapa sebenarnya akan memberi pengaruh positif kepada si anak, manakala anak yang kerap dihukum akan menjadikan hatinya keras dan berkelakuan kasar semasa bergaul dengan rakan sebaya.

Tuan,

Sebenarnya tidak salah menghukum anak yang membuat kesalahan. Itu semestinya tanggungjawab si Bapa. Tetapi hukuman hanya boleh dijalankan setelah adanya nasihat dan teguran. Malah hukuman perlulah bersesuaian mengikut masa, tempat dan keadaan. Keadaan yang paling tidak sesuai ialah ketika di hadapan orang ramai.

Sebagai contoh, kaedah menghukum dengan rotan boleh digunakan selepas kaedah penjelasan pemahaman dan nasihat dilakukan terlebih dahulu. Pesan Nabi SAW: “Suruhlah anakmu menunaikan solat ketika berumur tujuh tahun dan pukullah jika berumur 10 tahun (jika tidak menunaikan solat juga) dan pisahkanlah tempat tidur anak (lelaki dan perempuan).” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Tuan,

Sekali lagi saya mohon seribu keampunan kerana terpaksa menegur cara begini. Andai surat ini sampai ke pihak Tuan, ambillah sahaja yang jernih, dan buanglah yang keruh. Jika surat ini tidak tiba di tangan Tuan, saya mendoakan agar Tuan menjadi seorang bapa yang hebat dalam membentuk generasi cemerlang, gemilang, terbilang untuk agama, bangsa dan negara.

Semoga Allah merahmati kita semua.

"Sayangi yang kecil, hormati yang lebih tua"

Hamba Allah,

Pejabat Peribadi
Bandar yang Bernilai

No comments:

Post a Comment