Wednesday 3 October 2012

Mangrove River Cruise

Subhanallah..
Dia Maha Pencipta, Yang Menghidupkan dan Mematikan..

Pengalaman kali ini dikongsi khas untuk memuji kebesaran Tuhan. Ciptaannya tiada bandingan. Sempurna. Juga menyempurnakan kehidupan.

Berpeluang menikmati keindahan Sungai Cherating yang SANGAT bersih dan aman damai. Sebelum menjejakkan kaki ke sana, saya sudah beberapa kali mencari info tentang kawasan menarik di pekan Cherating. Ternyata bahawa apa yang mahu saya kongsikan ini adalah pengalaman berharga buat mereka yang sudah ke sana.

Menurut cadangan yang banyak dikemukakan oleh blogger lain, saya mencari nama Hafiz untuk menjalankan aktiviti ini. Info pertama saya ketahuinya tentang harga mengikuti edisi River Cruise ini ialah bernilai RM50, tapi ternyata bayaran yang dikenakan hanyalah RM20 sahaja jika anda pergi sendiri ke pejabat Hafiz. Barangkali harga yang lebih mahal itu adalah caj yang dikenakan oleh pihak hotel.

Kami berkunjung ke sana pada petang hari pertama kami tiba di sana. Menurut pekerja yang berkhidmat di sana, beliau mencadangkan untuk datang semula pada pukul 4 petang pada esok hari kerana berikutan  musim air pasang yang tidak memungkinkan kami menikmati sungai tersebut pada waktu pagi. 

 Sila layari http://hafizcheratingactivities.blogspot.com/ untuk keterangan lanjut

Tiba sahaja di pejabat Hafiz sepuluh minit sebelum pukul 4, sudah ada beberapa penumpang lain yang sudah siap bersedia, termasuklah sebuah keluarga pelancong asing. Kami diwajibkan untuk memakai baju keselamatan sebelum menaiki bot kecil yang sangat unik..


Alhamdulillah saya dan suami berpeluang mendapat tempat di hadapan sekali, dan ia tidak menghalang penglihatan kami untuk menikmati alam semulajadi. Pemandu bot memperkenalkan kami dengan keistimewaan pokok kayu bakau yang kami pandang sebelah mata sahaja sebelum ini. Beliau boleh bertutur dengan Bahasa Inggeris dengan sangat baik walaupun loghat Pahangnya masih pekat, kerana adanya pelancong asing yang naik bersama kami.

Perjalanan ini saya iringi dengan memuji-muji kebesaran Tuhan. Ini kali pertama saya merasakan bahawa paya bakau yang saya geli kerana lumpurnya itu sangat indah dan pastinya ia mempunyai keisitimewaannya yang tersendiri. Sepanjang perjalanan, kami disajikan dengan pelbagai jenis tumbuhan dan beberapa haiwan. Pastinya, ia pengalaman yang tidak akan dilupakan, oleh itu, saya catatkan sebagai perkongsian. 

Terkesima.

Enjoy the pictures ya~!


Beberapa rumah di tepi Sungai Cherating.

 Sejenis pokok bakau yang akarnya seperti dinding. Subhanallah. Lihat yang melengkung itu.

 Lihat yang tercacak di atas tanah. Itu juga adalah sejenis pokok bakau.

 Jenis pokok bakau ini sering dilihat di mana-mana. Akarnya sangat kuat dan utuh.

 Pokok nipah yang sedang berbunga dan berbuah

 Subhanallah!

Sebuah bot lain yang dipenuhi dengan pelancong asing sahaja. Macam di Amazon kan? :)

Lupa nama pokok ini. Kalau tidak silap, beracak.

Jika kalian berpeluang ke sana, rebutlah peluang ini. Jujur saya katakan, saya tidak akan menyesal untuk menikmatinya untuk kali kedua nanti, insyaAllah..


**Jutaan terima kasih buat kakak ipar yang menaja penginapan kami di sana. Semoga Allah memberkati :)

2 comments:

  1. tahniah kerana telah mendahului kami....insyaAllah kami akan menyusul nanti...tunggu anak besar sikit...agar mereka lebih menikmati kekuasaan Allah..

    ReplyDelete
  2. terima kasih. sangat digalakkan untuk ke sana. RM20 untuk perjalanan 1jam setengah sangat berbaloi. pengalaman sememangnya tidak boleh dijual beli :)

    ReplyDelete