Friday 31 May 2013

Binti

Di Malaysia, family name bukan menjadi satu budaya.

Nama kita adalah nama kita. Nama ayah ialah nama ayah.

Tiada nama keluarga.

Malah kita tiada juga istilah middle name. Seringkali saya ditanya "Binti is your middle name?"

"I'm sorry, it's not"

Apabila saya menerangkan bahawa "binti" hanya membawa maksud anak perempuan, mereka mengerti. Malah sengaja saya menambah pengetahuan mereka iaitu "bin" adalah untuk anak lelaki.

Hal ini telah berlaku berulang-kali dan pastinya saya akan menghadapi soalan yang sama lagi. Ia tidaklah sesukar mana mempunyai Binti di dalam nama, kerana dalam masa yang sama saya berpeluang berkongsi satu perkataan bahasa Arab bagi mereka yang pertama kali mendengarnya.


Solusi: 

Sekadar pandangan peribadi, saya mencadangkan agar Bin/Binti dikekalkan di dalam surat beranak dan kad pengenalan sahaja, tetapi tidak digunakan di dalam urusan antarabangsa termasuk passport, visa dan sebagainya.


No comments:

Post a Comment