Wednesday 28 August 2013

Tulis

Dengan nama Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Selawat dan salam kepada junjungan Rasulullah SAW serta ahli keluarga dan para sahabat.

Saya menulis bukan kerana nama, bukan juga untuk mendapatkan perhatian sesiapa. Saya menulis untuk mengharapkan keredhaan Tuhan kerana redha Dia itu pelengkap segalanya.

Saya tidak pandai menulis. Sejak dulu karangan Bahasa Melayu tidak pernah mendapat A, sama juga dengan Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Arab. Tapi saya suka membaca. Tulisan penulis buat saya senang, hidup dalam dunia tanpa gangguan.

Saya cemburu dengan penulis. Meluahkan kata-kata indah dan bisa buat pembaca berfikir.

Saya cemburu kerana saya mahu menulis. Tetapi tulisan ini kerdil dan tidak dipandang.

Sejak kebelakangan ini, apa yang ditulis semuanya ditolak. Sedihnya. Terasa tidak layak sungguh menulis kertas cadangan phD. Huh Phd? Layakkah aku??

Tetapi saya tetap menulis.

Bukankah banyak penulis ternama mempunyai pengalaman buruk sebelum tulisan mereka diterima?

Bukankah penulis juga perlu belajar dari kesilapan dan tidak mengulanginya?

Secara akademik, menulis tidak boleh menurut kata hati. Ia berlu bersandarkan fakta dan dalil yang menyokongnya. Di mana perlu saya letakkan hati ketika menulis?

Tetapi saya tetap menulis.

Biarpun salah atau pun cacat, sudut kecil hati ini berkata: "Tulisan ku pasti akan dibaca dunia"

Sedang mahu membaca buku ini:

Gambar di ambil dari SINI

Selamat melakar kata!

No comments:

Post a Comment