Wednesday 6 December 2017

Pengalaman Anak Berkhatan 1

Bismillahirrahmanirrahim

Ahad lalu, 3 Disember 2017, Alhamdulillah Afnan sempurna dikhatankan di dalam sebuah Majlis Berkhatan anjuran KRT Taman Gembira.

Niat untuk mengkhatankan Afnan ketika kecil sudah kami bincangkan beberapa minggu selepas Afnan dilahirkan. Saya juga sudah melakukan survey di beberapa buah klinik sekitar Nilai dan Bangi. Harga servis khatan bayi adalah sekitar RM250 - RM400. Atas sebab kos yang agak mahal ini, kami hentikan diskusi khatan ini buat sementara waktu.

Secara kebetulan ketika kami pulang ke Johor Bahru, ada majlis khatan yang akan diadakan. Saya nyatakan hasrat kepada suami dan emak. Mereka bersetuju. Tapi yang paling kuat menyokong hasrat ini adalah Emak kerana pada pandnagannya ia lebih baik untuk lakukan sekarang kerana Afnan masih belum pandai memusing badan sendiri. Sekiranya Afnan sudah aktif, tentunya agak sukar untuk penjagaan selepas khatan nanti.

Alhamdulillah doktor yang berkenaan juga setuju, dan Afnan adalah peserta termuda dan terakhir akan disunatkan dari 16 kanak-kanak lelaki di Taman Gembira. Harga yang dikenakan juga sama dengan peserta lain iaitu RM50 seorang, dan ianya adalah kos yang murah buat saya. Kos tersebut murah kerana majlis tersebut mendapat tajaan beberapa pihak. Semoga Allah merahmati mereka semua.

Pada awalnya saya tidak gugup, cuma masa untuk menunggu giliran yang terakhir adalah sangat memenatkan. Terdengar juga suara jeritan dan tangisan kanak-kanak yang berkhatan. Rata-rata umur mereka adalah sekitar 6 hingga 8 tahun. Dan apabila tiba saat yang ditunggu. Saya mula rasa gelisah.

Saya biarkan suami memegang Afnan, dan saya pula bersedia untuk mengambil gambar dan video untuk simpanan peribadi kami buat kenang-kenangan. Afnan pada awalnya senyum dan beramah mesra, tetapi mula menangis apabila menerima suntikan bius. Teknik clamp yang hendak digunakan tidak sesuai memandangkan saiz kelamin bayi yang kecil. Lalu doktor membuat keputusan untuk menggunakan teknik biasa (tradisional).

Afnan menangis. Darah juga banyak. Saya tidak sanggup melihatnya menangis sebegitu. Tangisan Afnan tersedu-sedu. Air matanya juga keluar. Saya berdoa di dalam hati agar dipermudahkan semuanya dan berakhir dengan cepat. Tangan saya hampir menggigil ketika merekodkan suasana itu dan saya tidak sanggup lagi. Saya matikan telefon, dan terus meluru ke aras suami dan mengantikan dia memegang tangan anak kecil itu.

Saya mahu angkat dia saat itu juga, tapi doktor masih belum selesai lagi. Ya Allah, hati saya luluh apabila Afnan menangis dan seolah-olah berkata "Sakit. Tolong saya Ibu." Saya gesa doktor agak mempercepatkan urusannya. Dan setelah selesai, saya angkatnya, memeluknya kuat dan terus menyusukan dia. Dia masih menangis sambil menyusu. Dia hampir kehilangan suara ketika meraung kesakitan. Dia sangat lemah dan sangat memerlukan saya.

Hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaan yang bercampur-campur ini. Ada juga rasa menyesal kerana saya lupa bersedia dari aspek mental bahawa Afnan akan kesakitan. Saya hanya bersedia memikirkan ianya mudah untuk menjaga kesihatan fizikal Afnan, tetapi saya lupa emosi dia biarpun dia masih bayi. Yang penting, saya bersyukur proses tersebut sudah selesai, dan tanggungjawab saya untuk menjaga Afnan sehingga dia sembuh dengan baik secara keseluruhan.

Surau Taman Gembira, Johor Bahru

menunggu dengan riang

tidur dalam kesedihan, selepas dikhatankan dalam perjalan pulang ke sepang


Alhamdulillah hari ini adalah hari ketiga selepas Afnan dikhatankan. Alat sulitnya semakin baik, dan dia tidak lagi menangis seteruk hari kejadian. Tahniah Afnan sayang! Anda adalah hero sejati Ibu. Afnan juga sudah mula bersekolah dan pemerhatian cikgu taska nya sangat diperlukan dan dihargai.

Saya letakkan nombor 1 pada tajuk entri ini adalah kerana pengalaman kedua bakal menyusul dua atau tiga tahun akan datang. Tidak dapat bayangkan bagaimana reaksi Afeef nanti kerana antara kegemarannya ialah menangis dan amat pandai buat-buat menangis. hehe. Moga Allah permudahkan.

Inilah ragam mempunyai anak lelaki. Alhamdulillah!

Semoga kalian menjadi Muslim sejati, Mujahid cemerlang, dan Mukmin yang sentiasa mencari keredhaan Allah!

AMIN

No comments:

Post a Comment