Sunday 26 September 2010

Bahas Bahasa

Dengan nama Tuhan Yang Maha Penyayang.

Ada yang mempersoalkan. Tak kurang yang memperbahaskan. Tulisan asal penuh blog ini adalah berbahasa Inggeris, mengapa sudah berbahasa Melayu. Saya anak Melayu. Tapi saya belajar untuk fasih dua bahasa utama di universiti saya; Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris.

Jika jawapan mudahnya: "suka hati saya"
Tapi secara profesional, jawapan itu tidak memenuhi syarat, malah mementingkan diri sendiri.


Alasan Bahasa Inggeris yang diguna sebagai bahasa utama di blog ini adalah untuk melatih diri untuk menulis lebih baik di dalam tesis yang sedang dikerjakan kini. Malah saya perlu mengajar di dalam Bahasa Inggeris. Jadi, adalah lebih baik saya memperbaiki diri saya sendiri yang serba kekurangan ini.

Sejujurnya, idea akan datang mencurah lebih dua kali ganda jika saya menggunakan Bahasa Ibunda Tanah Melayu ini. Saya bebas meluah rasa dalam berbicara. Saya selesa menggunakan apa sahaja gaya walaupun saya tidak pernah skor markah penuh di dalam subjek Bahasa Melayu ketika PMR dan SPM. Tapi ia bukan alasan untuk memperkecilkan bahasa ini. Bukankah bahasa budaya kita.

Bahasa Arab. Saya sangat sukakannya sejak sekolah rendah. Kini saya sangat merindui kelas Bahasa Arab yang disampaikan oleh para syeikh di UIAM. Masa saya sangat terbatas. Ada juga hasrat untuk menulis blog dalam bahasa syurga ini, InsyaAllah.

Bahasa German. Kelas yang saya ikuti sudah tertinggal jauh. Sedih. Barangkali sudah banyak yang kawan-kawan lain sudah peroleh berbanding saya. Masa kelas bahasa ini bertembung dengan waktu mengajar saya. InsyaAllah saya akan cuba usahakan mengganti semua kelas yang tertinggal. Kenapa German? Saya tiada jawapan.

Bahasa Jawa. Guru istimewa bahasa ini ialah ayah saya sendiri. Saya mahu belajar. Saya tidak mahu generasi saya kelak tidak tahu langsung bahasa ini. Tapi sayangnya, belajar dengan ayah sendiri sangat memerlukan disiplin yang kuat berbanding guru lain kerana kelasnya adalah rumah! Sungguh susah!

Jadi, usah mempertikai.

Terima Kasih.

*Info Foto: Timbunan buku ayah di rumah TG dalam pelbagai bahasa.

No comments:

Post a Comment