Tuesday 13 December 2011

Negeri Utara

Edisi Jelajah Negeri Utara selama dua hari tiga malam, 9-11 Disember 2011.

Perjalanan bermula dari Nilai - Gombak - Padang Serai - Penang - Changlun - Kuala Perlis - Gombak - Nilai. Penat yang memuaskan. Sekalung penghargaan ditujukan kepada Kak Ummi Haryati dan suaminya Ali serta anak kecilnya Hannah kerana sudi menumpangkan saya dan Fadelah untuk menghadiri Majlis Perkahwinan Kak Syifa di Padang Serai, Kedah. Ya, memang jauh. Perjalanan ini diadakan bagi mengenang persahabatan yang terjalin di antara kami yang bermula di Taman Ilmu dan Budi, untuk melepaskan rindu pada teman-teman yang masing2 sudah hampir dua tahun tidak bersua muka.

Barakaallahulakum wa Baraka'alaikum wa jama'a bainakuma filkhayr

Ini bukan kali pertama saya melangkah kaki ke Negeri Utara, tapi ini kali pertama saya menaiki kereta bersama kawan-kawan dan merasai betapa jauhnya utara, betapa hijaunya sawah bendang dan betapa gembiranya hati..


Jikalau dulu saya sangat teruja melihat sawah walaupun sudah dibakar, saya semakin teruja melihat warna hijau padi yang terbentang luas, dihiasai burung-burung putih yang bebas berterbangan. Jikalau dulu saya sekadar gembira melihat perbezaan kehidupan budaya orang utara, kini saya agak gerun kerana saya bakal menjadi orang utara!

Walau berbeza arah, utara atau pun selatan.. Kita semuanya sama. Manusia yang sama, mati akan dikapankan oleh kain putih yang sama, ditanam dengan cara yang sama - Ini adalah dialog Ayah Dhia sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, Nasihat ayah kepada anak perempuan yang telah berkahwin, tambahnya lagi "Taat kepada Zikir, Dhia!". Ah! Pengaruh Dhia memang hebat! hehe..

Ada apa ek di Selatan untuk membuat hati orang Utara berbunga-bunga melihat Selatan??

Berfikir jauhh....

No comments:

Post a Comment