Tuesday 18 December 2012

Berkenalan dengan ATLAS.TI

Bismillahirrahmanirrahim

9 Disember, Ahad - Berpeluang menghadiri bengkel kualitatif yang dikendalikan oleh Dr. OT di Fakulti Pendidikan, UPM. Ini kali kedua saya menghadiri bengkel beliau dengan diskusi yang berbeza.Perkongsian dari bengkel yang pertama boleh dibaca di SINI.

Bengkel kali ini adalah khusus kepada kajian kualitatif dengan menggunakan satu perisian baru iaitu Atlas.ti. Software ini boleh dikatakan baru sebagai kaedah menganalisis data untuk kajian kualitatif. Ini kerana kebanyakan perisian memberi fokus kepada kajian kuantitatif berbanding kajian kualitatif.

Saya baru berkenalan dengan Atlas.ti dan saya mengambil keputusan untuk menggunakannya untuk kajian kedoktoran saya insyaAllah. Bengkel yang saya hadiri ini adalah pengenalan kepada Atlas.ti dan cara menggunakannya secara umum, dan saya berhasrat untuk menghadiri bengkel yang dikendalikan sendiri oleh pakar Atlas.ti.

Beberapa nota Atlas.ti yang dikongsi oleh Dr. OT boleh dibaca di link berikut: SIRI 1, SIRI 2, SIRI 3, SIRI 4, SIRI 5, SIRI 6, SIRI 7, SIRI 8, SIRI 9.

Terima kasih Dr. OT. Rakan-rakan di dalam gambar ini semuanya sudah bergelar pelajar PhD. Saya masih ketinggalan di belakang. 

Dua gambar yang berikut saya petik dari blog Dr. OT di SINI:

Khusyuk!

 Peserta bengkel yang berbeza latar belakang pendidikan

Laman web utama Atlas.ti boleh dirujuk di http://www.atlasti.com/index.html. Para pengguna juga boleh membeli perisisan ini di laman web tersebut. Malah ada banyak artikel berguna sebagai rujukan penggunaan Atlas.ti untuk kajian. Perkara paling utama ialah boleh muat turun versi percuma Atlas.ti untuk percubaan awal dan proses berkenalan. InsyaAllah mahu membeli versi yang penuh.

Semoga proses perkenalan awal dengan Atlas.ti ini membantu saya untuk mengenalinya dengan lebih mendalam agar ada hubungan mesra antara saya dan perisian ini. Ini sangat membantu dalam menjalankan kajian dengan lebih mudah.

Wallahu'alam

**Ada berita baik, tapi belum bersedia untuk berkongsi...

No comments:

Post a Comment