Tuesday 24 September 2013

Kelas Kek

Di Malaysia, kek mudah didapati dan terjamin halal. Oleh itu, saya sering mengambil langkah mudah untuk membelinya atau menempah dengan rakan-rakan yang membuat bisnes kek. Pernah juga membuat kek dengan kakak kerana kepuasan membuat sendiri ternyata berbeza.

Sejak menetap di luar negara, setiap makanan perlu diteliti dari aspek kandungannya dan perlu memastikan ianya halal. Ia tidak lah sukar untuk dicari tetapi pilihannya agak terhad kerana kebanyakan kek mengandungi unsur alkohol. Ini menjadi sebab utama kepada pelajar Malaysia untuk membuat kek mengikut kepuasan masing-masing.

Kek pertama saya sempena ulangtahun ke __ di Birmingham

Saya juga tidak terkecuali untuk belajar membuat kek. Kadang-kadang perasaan itu berbelah bahagi tapi jika tidak belajar, sampai bila saya akan hanya mengatakan 'saya tidak reti'. Akhirnya, kelas kek yang saya hadiri adalah kelas untuk membuat dekorasi kek menggunakan fondant. Ternyata ia adalah satu ilmu baru yang mengujakan.

Di antara bahan yang diperlukan ialah: silicon rolling pin panjang dan pendek, silicon mat, pallet knife, wilton colours, cake smoother, apron, trex, fondant.

Sebelum memulakan apa-apa, basuh tangan bersih-bersih, keringkan dan buang segala macam cincin dan gangguan di tangan.

Dan yang paling penting ialah: Be creative & Be yourself

Tema Hijau Kuning :)


Terima kasih kak Iffa kerana berkongsi ilmu, juga kepada rakan sekelas, Kak Imah dan Kak Aya yang sentiasa memberi inspirasi.

Jika berminat untuk sertai kelas kek di Birmingham, boleh hubungi Kak Iffa di laman muka buku beliau di SINI.

Agak-agak balik Malaysia nanti buat kek sendiri tak?

*gulp*

No comments:

Post a Comment