Thursday 5 September 2013

Hijab, Tudung & Sewaktu dengannya



"Wear what you wear and be proud of yourself! Don't worry what other people think"


Video ini membuka minda kita untuk mengetahui pandangan mereka yang bukan beragama Islam tentang Hijab, tudung dan sebagainya. Kebanyakan mereka ruapanya tahu dan sedar apakah itu Hijab.

Sepanjang berada di Tanah Inggeris, ada secalit perasaan mengatakan ada segelintir bangsa berkulit putih memandang sinis terhadap mereka yang memakai hijab (seperti saya). Biarpun Islam merupakan di antara agama kedua terbesar yang dianuti oleh penduduk UK, tetapi pemakaian hijab tidak diberikan keutamaan dan masih dipandang asing.

Di Birmingham, bilangan Muslim lebih tinggi berbanding kawasan-kawasan lain di UK. Oleh yang demikian, tidak hairan untuk melihat wanita berhijab ada di mana-mana biarpun bekerja di pusat membeli-belah. Kebanyakan mereka berasal daripada Pakistan dan Afrika. Ada juga berbangsa arab yang menetap di sini. Tetapi masih ada juga yang berfikiran negatif kepada mereka yang berhijab.

Buktinya, jika berjalan dengan suami dan ada bangsa kulit putih yang mahu bertanya atau menyapa, mereka tidak memandang saya dan terus berinteraksi dengan suami.

Buktinya, seorang rakyat Malaysia (kawan kakak saya) yang menetap di UK dan berkahwin dengan warga UK mengalami masalah interaksi dengan masayarakat setempat kerana bertudung.

Buktinya, jika saya yang menawar harga ketika membeli barang, agak sukar untuk mendapat harga murah kerana tudung membuktikan saya warga asing.

Tetapi ada juga yang berfikiran positif seperti bertanya adakah saya berasal dari Malaysia atau Indonesia. Ada juga yang senyum dan menyapa ramah. Ada juga yang tidak kekok berinteraksi dengan mereka yang berhijab seperti kami.

Kesimpulannya, usah peduli apa orang kata, tetapi peduli apa Allah kata.

Leila Ahmed, seorang feminist pernah mengatakan bahawa hijab hanya sesuai dipakai oleh para isteri Nabi dan tidak sesuai dipraktikkan kini juga telah mengubah pendapat peribadinya setelah mendapati wanita yang berhijab kini telah mendapat tempat di mana-mana dan bukan penghalang untuk mereka berjaya. Boleh baca buku barunya bertajuk A Quiet Revolution.

Hijab itu bukan penyebab Muslimah ditakuti.
Hijab itu bukan penyebab Muslimah diperangi.
Hijab itu bukan penyebab Muslimah dipandang rendah sekali.

Hijab itu tuntutan dalam agama.
Bukan tuntutan fesyen dan sebagainya
Bukankah Tuhan sudah berkata: 
“Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara keaibannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumur (jilbab)nya ke dadanya”. (QS. An-Nur : 30-31)

Sampaikanlah walau satu ayat!

No comments:

Post a Comment