Thursday 26 September 2013

5 Aplikasi Android Untuk Pengembara

Bismillahirrahmanirrahim

Ingin saya kongsikan beberapa aplikasi android yang digalakkan ada di telefon bimbit pintar pengembara, khas untuk di United Kingdom dan umum untuk negara-negara lain.

1. Google Maps


Membantu untuk melihat peta kawasan dan jarak tertentu dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Ada pilihan pengangkutan sama ada menaiki kereta, kenderaan awam, basikal atau berjalan kaki. Kemudahan untuk navigasi ke destinasi juga disediakan. 

2. Expedia


Aplikasi ini membantu untuk membuat pilihan penerbangan dengan menyenaraikan tarikh pilihan dan harga yang disusun mengikut kemampuan pengguna. Pengguna juga boleh terus menempah tiket penerbangan dan juga hotel di destinasi berkenaan. Tawaran juga disediakan kepada pengguna.

3. National Rail


Aplikasi ini khas untuk pengguna tren dan keretapi di United Kingdom. Pengguna boleh memeriksa waktu dan catatan perjalanan ke sesebuah stesen tren dan melihat pengumaman penting sekiranya ada kelewatan atau masalah yang berlaku. Maklumat tentag platform menunggu juga disediakan.

4. Trip Advisor


Aplikasi ini sangat membantu jika pengembara ingin mengetahui sesebuah destinasi yang menjadi pilihan kepada para pelancong. Maklumat secara ringkas juga disediakan. Malah, pengguna boleh mendapat maklumat tentang hotel dan restoran berhampiran. GPS diperlukan untuk mengakses aplikasi ini.

5. Qibla Compass


Bagi pengembara Muslim, solat lah walau di mana anda berada. Aplikasi ini membantu untuk menujuk arah kiblat sekiranya tiada maklumat disediakan khasnya di negara bukan Islam. Sekiranya aplikasi ini tidak memberi petunjuk yang tepat, tidak salah untuk bertanya penduduk yang beragama Islam atau bertawakal kepada Allah agar segala Ibadah diterima. Tidak tahu arah kiblat tidak wajar menjadi alasan untuk tidak solat.

No comments:

Post a Comment