Sunday 15 September 2013

Solat Berjemaah

Tidak dinafikan bahawa semua di antara kita sedar tentang kebaikan solat berjemaah seperti yang telah dinyatakan di dalam hadith berikut:

Daripada  Abu Hurairah RA katanya: “Nabi SAW bersabda : “Pahala sembahyang jemaah bagi seseorang lebih daripada sembahyang bersendirian, sama ada di tempat kerjanya (di pasar) atau di rumahnya dengan gandaan dua puluh lima darjat. Kerana orang yang telah menyempurnakan wuduk kemudian pergi ke masjid dengan tujuan untuk bersembahyang semata-mata, maka setiap langkah perjalanannya itu diberi satu darjat (pahala) dan dihapuskan satu dosa sehingga dia masuk ke dalam masjid. Dan apabila dia berada di dalam masjid dia dianggap seperti orang yang bersembahyang selagi dia menunggu untuk berjemaah. Dan para malaikat mendoakan untuk seseorang selagi dia berada di tempat sembahyangnya dengan doa : Ya Allah ya Tuhanku, rahmatilah dia, ampunilah dia, terimalah taubatnya selama dia tidak menyakiti, dan tidak berhadas di tempat itu.”

Ada juga hadith yang menyatakan pahala sola berjemaah ialah dua puluh tujuh kali ganda. Apa yang penting ialah pahalanya berkali ganda daripada solat bersendirian.


Saya tidak mahu mengulas tentang pahala tersebut, tetapi sekadar memperingati diri sendiri tentang kepentingan solat berjemaah bersama keluarga, terutama di antara suami dan isteri. Alhamdulillah saya rasakan solat berjemaah adalah kunci utama kebahagiaan rumahtangga. Jika ada perselisihan sekali pun, solat berjemaah itu adalah solusi terbaik kerana lima waktu setiap hari itu akan sentiasa memperbaiki hubungan kita dengan Tuhan dan juga pasangan.

Saya berdoa kepada Allah agar solat berjemaah yang kami laksanakan setiap hari bukanlah hanya di awal perkahwinan tetapi berpanjangan sehingga kami pergi menghadap Ilahi kelak.

Amin!

No comments:

Post a Comment