Tuesday 21 January 2014

Buku: Al-Ghazali's Letter to a Disciple


Penulis: Imam al-Ghazali
Penterjemah & Pengulas: Tobias Mayer

Buku ini wajib dibaca oleh semua yang bergelar pelajar bukan sahaja di sekolah atau universiti, tetapi pelajar yang sentiasa belajar erti sebuah kehidupan dan belajar bahawa tiada yang lebih banyak ilmu melainkan Tuhan.

Asal buku ini ditulis di dalam Bahasa Arab, kemudian diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris. Saya tidak pasti sama ada ia pernah diterjemahkan ke Bahasa Melayu atau pun tidak. Edisi yang saya baca ini bukan sahaja mengandungi terjemahan 'Ayyuhal-Walad' tetapi dimulakan dengan Mukaddimah panjang, biografi Imam al-Ghazali, dan ulasan tentang buku tersebut.

Buku ini sangat menarik kerana ia bukan buku terjemahan semata-mata, tetapi disertakan teks asal Bahasa Arab yang dilampirkan pada setiap muka surat berserta terjemahannya. Ianya sangat membantu untuk menghayati keindahan kedua-dua bahasa dan ternyata tulisan di dalam Bahasa Arab memberi kesan yang lebih mendalam ke dalam diri saya.

"lama benar tidak menghadam buku Bahasa Arab seperti dulu...."

Sejujurnya, saya belum lagi menghabiskan bacaan buku ini, sengaja mahu menghadamnya perlahan-perlahan agar nasihat yang terkandung di dalamnya sentiasa memberikan peringatan kepada saya sebagai pelajar dan penuntut ilmu.

Saya kongsikan sedikit isi di dalamnya. Setiap pelajar perlu:

1. Usah sibukkan diri dengan sesuatu yang bukan menjadi kepentingan
2. Amalkan ilmu yang ada
3. Bandingkan waktu yang digunakan untuk menuntut ilmu dan tidur. Hidup di dunia bukanlah untuk berehat.
4. Ilmu tanpa perbuatan adalah suatu kegilaan, dan perbuatan tanpa ilmu adalah suatu kekososngan.
5. Usahlah berhenti memohon keampunan kepada Tuhan ketika sibuk mencari ilmu
6. Bangunlah seawal yang boleh sebelum ayam berkokok di awal pagi.
7. Isipati sesuati ilmu itu adalah dengan mengetahui erti sebenar sebuah pengabdian dan ibadah kepada Tuhan.
8. Setiap kata-kata dan perbuatan seseorang yang berilmu perlulah selari dengan undang-undang Tuhan.
9. Jauhi ego, tamak dan sifat mementingkan diri sendiri
10. Disiplinkan diri sendiri dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri.

Cukuplah setakat ini, saya mahu terus membaca :)

No comments:

Post a Comment