Sunday 15 May 2016

Tiga Tahun

15 Mei 2016

Genap tiga tahun kami berpijak di Bumi Birmingham. Terlalu cepat masa berlalu sehinggakan saya tidak menyangka yang akhir bulan ini genaplah Afeef berumur satu.

Tiga tahun ini terlalu banyak kenangan manis yang tidak akan dilupakan, juga kenangan pahit yang akan saya jadikan pengajaran. Tiga tahun ini sangat bermakna buat saya sebagai seorang pelajar, kerana tujuan utama berhijrah secara sementara di Tanah Inggeris ini adalah untuk belajar dan terus belajar. Saya pasti, soalan pertama yang akan ditanya ketika pulang nanti ialah: "sudah habis belajar ke?", dan saya juga pasti yang saya akan menjawab "belum."



Tiga tahun ini saya banyak belajar. Belajar tentang erti kehidupan. 

Hidup sebagai Muslim di negara bukan Islam yang banyak mempraktikkan nilai-nilai Islam..
Hidup sebagai seorang isteri yang banyak mematangkan diri sendiri dan mengharungi susah senang bersama suami yang dicintai..
Hidup seorang anak yang jauh di perantauan tetapi mewajibkan diri untuk terus berbakti walaupun mereka jauh di mata, tetapi dekat di hati..
Hidup sebagai seorang ibu adalah detik terindah dan pengalaman melahirkan anak pertama di bumi asing adalah sesuatu yang sangat berharga..
Hidup sebagai seorang pelajar yang semakin saya belajar, semakin sedar tentang ceteknya ilmu di dada..
Hidup sebagai seorang sahabat yang saling membantu dan menghargai antara satu sama lain..

Saya juga sedang belajar menerima hakikat bahawa saya akan pulang ke tanah air kelahiran tidak lama lagi. Hanya berbaki tiga bulan lagi...

Semoga sisa baki saya di Birmingham diredhai Ilahi dan tidak sabar rasanya menyambut Ramadan terakhir di sini di mana puasanya hampir dua puluh jam sehari...

Saadah Khair
Birmingham
15052013 - 15052016


No comments:

Post a Comment