Monday 8 October 2012

Majlis Konvokesyen Sarjana

Bismillahirrahmanirrahim.

Kejayaan ini tidak bererti tanpa doa dan sokongan beberapa insan yang banyak membantu saya samada secara langsung ataupun tidak dalam mendapatkan segulung ijazah di peringkat sarjana. Nama-nama mereka telah tersenarai di dalam satu muka surat penuh di awal penulisan tesis (boleh baca di SINI).



Sekali lagi, terima kasih daun keladi, jasa kalian sangat dihargai. Jazakumullah khairal jaza'.

Jika mengimbas kembali perjalanan dua tahun setengah ini, ianya dipermudahkan dengan nikmat yang Allah yang tiada bandingannya. Saya mendaftar sejurus sahaja tamat pengajian di peringkat sarjana muda pada akhir 2008. Alhamdulillah diterima dan memulakan kelas pengajian walaupun belum berkonvo. Saat itu, baru saya merasakan bahawa kecilnya jumlah pelajar perempuan berbanding pelajar lelaki, terutama di kalangan warganegara Malaysia.

Allah permudahkan semuanya. Saya telah mendapat biasiswa (GMVB IIUM Ummatic Scholarship) sepanjang dua tahun pengajian. Biasiswa tersebut merangkumi duit pengajian, penginapan dan sara hidup, di mana ia meringankan beban kedua orang tua. Sejak itu, saya jarang sekali meminta wang saku dari ibu bapa, melainkan "duit minum" yang sering ayah beri sebelum menaiki bas pulang ke Gombak.

Sepuluh subjek wajib diselesaikan dengan baik pada tiga semester pertama, dan kertas proposal saya juga diterima sebelum memulakan penulisan tesis pada semester yang keempat. Alhamdulillah juga saya diberi seorang penyelia yang banyak memberi dorongan dan nasihat yang membina. Sokongan beliau memudahkan lagi penulisan tesis berjalanan dengan lancar. Kisah penyelia saya boleh dibaca di SINI.

Pada semester keempat, saya telah ditawarkan bekerja secara separuh masa dengan berkhidmat sebagai pensyarah di International Islamic College. Tanggungjawab kerja agak menguji fokus dan konsisten dalam penulisan tesis. Oleh sebab itu, saya terpaksa menambah satu lagi semester khas untuk menyiapkan tesis. Biaya pengajian juga harus dibayar sendiri kerana perjanjian biasiswa hanya merangkumi dua tahun pengajian sahaja. Alhamdulillah, gaji sebagai pensyarah separuh masa sangat membantu hidup untuk membayar wang sewa rumah, kereta, tesis dan lain-lain lagi.

Beberapa ujian terpaksa saya tempuhi walaupun tesis sudah sempurna sepenuhnya. Telah sedia maklum bahawa UIAM mempunyai prosedur yang sangat ketat, dan boleh saya katakan sebagai leceh. Ini adalah demi menjaga kualiti yang dihasilkan sebagai produk UIAM. Tesis yang telah sempurna perlu diperiksa oleh penyelia terlebih dahulu, dan kemudiannya diperiksa untuk kali kedua oleh pemeriksa khas. Markah akan diberi dan dirahsiakan. Komentar yang diberi oleh kedua-dua pemeriksa perlu dilaksanakan terlebih dahulu terutama jika terdapat beberapa pembetulan. Kemudian, aspek bahasa akan diperiksa oleh badan khas yang bertanggungjawab. Setelah mendapatkan surat pengikitrifan bahasa, barulah tesis akan dibincangkan di peringkat kuliyyah. Selain bahasa, tesis akan diperiksa dengan teliti di dalam aspek teknikal yang berkaitan dengan rujukan dan sebagainya. Terdapat AJK khas yang bertanggungjawab untuk memeriksa bahagian ini. Ketidak-sempurnaan proses-proses tersebut akan mengakibatkan tesis tidak akan dimasukkan ke dalam mesyuarat tertinggi senat, kerana mereka berkuasa dalam memberi pengesahan bahawa pelajar layak untuk mendapat ijazah bergantung kepada kualiti tesis tersebut. Surat yang saya perolehi pada Oktober 2011 ini adalah bukti bahawa saya telah selesai pengajian di peringkat SARJANA.

Alhamdulillah..

Sayangnya, UIAM hanya menjalankan Hari Konvokesyen setahun sekali. Nama saya sudah tertinggal untuk masuk pada Konvokesyen ke-27, jadi ia tersenarai pada 2012. Genap setahun. Oktober tahun lepas saya selesai, dan majlis konvo diadakan pada Oktober tahun ini.

Walau apapun, saya sangat besyukur. Nikmat dan ujian yang Allah berikan sepanjang pengajian telah memberi corak baharu di dalam hidup saya. Majlis Konvokesyen ke-28 yang baru berlangsung pada 6 Oktober 2012 lalu hambar kerana ketiadaan emak dan ayah sebagai pendorong terbesar sepanjang pengajian, Alhamdulillah bersinar semula kerana kehadiran suami tercinta yang terlibat secara tidak langsung ketika proses penulisan tesis sarjana. Kebahagiaan ini tidak akan berhasil tanpa mereka semua.

Emak dan Ayah ketika hadir untuk Majlis Konvokesyen Ijazah Sarjana Muda, 2010.
Lokasi: Masjid Wilayah KL


 Terima kasih sayang!

 Motivasi khas daripada Prof. Dr. Sidek Baba kepada suami.

 Rakan-rakan di dalam bidang yang sama. Berbaris sebelum masuk ke dewan.

Teman perjuangan

Sahabat dunia akhirat


Terima kasih Allah. Terima kasih semua..

2 comments:

  1. adikku sayang.....
    tahniah yg tal terhingga....moga menjadi inspirasi buat generasi muda yang akan menyusul selepas ini....
    perjuangan ini belum berakhir, kerana kerana dunia ilmu masih luas, tanpa sempadan...hingga ke akhir hayat

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak eni... Semoga perjalanan menuntut ilmu tidak akan berakhir selamanya...

    ReplyDelete